Image from OpenLibrary

برنامج إرشادي لتحسين جودة الحياة وعلاقته بخفض الضغوط النفسية لمعلمات رياض الأطفال / رسالة مقدمة من الباحثة غادة عبد المحسن محمد سالم؛ إشراف أ.د. شحاته سليمان محمد، أ. د. نهى محمود الزيات.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 180 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A guidance program to improve the quality of life and its relationship to reducing psychological stress for kindergarten teachers [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 370.153
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشادي لتحسين جودة الحياة وعلاقته بخفض الضغوط النفسية لمعلمات رياض الأطفال، وتكونت عينة الدراسة من (20) معلمة من معلمات رياض الأطفال، تراوحت أعمارهم من (40-50) سنوات، واشتملت أدوات الدراسة على: مقياس ستانفورد بينيه لقياس الذكاء الصورة الخامسة. تعريب وتقنين صفوت فرج (2016)، مقياس الضغوط النفسية لمعلمات رياض الأطفال، إعداد (طلعت منصور– فيولا الببلاوى، 2014)، مقياس تحسين جودة الحياة، إعداد (زينب شقير،2013)، برنامج إرشادي في خفض الضغوط النفسية وتحسين جودة الحياة لمعلمات رياض الأطفال. (إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج الدراسة عن: أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتطبيق البرنامج الإرشادي على مقياس الضغوط النفسية في اتجاه القياس البعدي، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الضغوط النفسية بعد مرور شهر من تطبيق البرنامج، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتطبيق البرنامج الإرشادي على مقياس جودة الحياة في اتجاه القياس البعدي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس جودة الحياة بعد مرور شهر من تطبيق البرنامج.Summary: The current study aimed to verify the effectiveness of a counseling program to improve the quality of life and its relationship to reducing psychological stress for kindergarten teachers. The study sample consisted of (20) kindergarten teachers, whose ages ranged from (40-50) years. The search tools included: Stanford Benier scale to measure intelligence, the fifth image. Arabization and legalization of Safwat Faraj (2016), The psychological pressure scale for kindergarten parameters, prepared (Talaat Mansour - Viola Al -Bablawi, 2014), a measure of life quality improvement, preparation (Zainab Shukair, 2013), an indicative program in reducing psychological stress and improving life quality for kindergarten teachers. (Preparation of the researcher), The results of the search resulted in: that there are statistically significant differences between the average degrees of kindergarten teachers, the experimental study sample in the tribal and post -dimensional measurements to apply the guidance program on the psychological pressures scale in the direction of the post -measurement, There are statistically significant differences between the average degrees of kindergarten teachers, the experimental study sample in the tribal and post measurements to apply the guiding program on the quality of life quality in the direction of post measurement, There are no statistically significant differences between the average scores of kindergarten teachers in the experimental study sample in the post and follow-up measurements on the psychological stress scale. There are no statistically significant differences between the average degrees of kindergarten teachers, the experimental study sample in the post -measurement and tracing on the quality of life.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2024.غا.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032410000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 163-174.

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشادي لتحسين جودة الحياة وعلاقته بخفض الضغوط النفسية لمعلمات رياض الأطفال، وتكونت عينة الدراسة من (20) معلمة من معلمات رياض الأطفال، تراوحت أعمارهم من (40-50) سنوات، واشتملت أدوات الدراسة على: مقياس ستانفورد بينيه لقياس الذكاء الصورة الخامسة. تعريب وتقنين صفوت فرج (2016)، مقياس الضغوط النفسية لمعلمات رياض الأطفال، إعداد (طلعت منصور– فيولا الببلاوى، 2014)، مقياس تحسين جودة الحياة، إعداد (زينب شقير،2013)، برنامج إرشادي في خفض الضغوط النفسية وتحسين جودة الحياة لمعلمات رياض الأطفال. (إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج الدراسة عن: أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتطبيق البرنامج الإرشادي على مقياس الضغوط النفسية في اتجاه القياس البعدي، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الضغوط النفسية بعد مرور شهر من تطبيق البرنامج، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتطبيق البرنامج الإرشادي على مقياس جودة الحياة في اتجاه القياس البعدي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات معلمات عينة الدراسة بالمجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس جودة الحياة بعد مرور شهر من تطبيق البرنامج.

The current study aimed to verify the effectiveness of a counseling program to improve the quality of life and its relationship to reducing psychological stress for kindergarten teachers. The study sample consisted of (20) kindergarten teachers, whose ages ranged from (40-50) years. The search tools included: Stanford Benier scale to measure intelligence, the fifth image. Arabization and legalization of Safwat Faraj (2016), The psychological pressure scale for kindergarten parameters, prepared (Talaat Mansour - Viola Al -Bablawi, 2014), a measure of life quality improvement, preparation (Zainab Shukair, 2013), an indicative program in reducing psychological stress and improving life quality for kindergarten teachers. (Preparation of the researcher), The results of the search resulted in: that there are statistically significant differences between the average degrees of kindergarten teachers, the experimental study sample in the tribal and post -dimensional measurements to apply the guidance program on the psychological pressures scale in the direction of the post -measurement, There are statistically significant differences between the average degrees of kindergarten teachers, the experimental study sample in the tribal and post measurements to apply the guiding program on the quality of life quality in the direction of post measurement, There are no statistically significant differences between the average scores of kindergarten teachers in the experimental study sample in the post and follow-up measurements on the psychological stress scale. There are no statistically significant differences between the average degrees of kindergarten teachers, the experimental study sample in the post -measurement and tracing on the quality of life.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library