برنامج قائم على العلاج الوظيفي للتخفيف من حدة اضطراب التآزر النمائي لدى عينة من الأطفال المصابين بنقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد / إعداد حماده محمد سمير المتولى البسيونى؛ تحت إشراف أ.د/ شحاته سليمان محمد، أ.د/ هند اسماعيل امبابى.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 279 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- A program based on occupational therapy to alleviate the severity of developmental coordination disorder among a sample of children with attention deficit hyperactivity disorder [Added title page title]
- 371.9
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.Ph.D.2024.حم.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032414000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 247-265.
هدفت الدراسة إلى التخفيف من حدة اضطراب التآزر النمائي لدى عينة من الأطفال ذوي نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد، وقد تكونت عينة البحث الحالية من (7) أطفال يعانون من اضطراب التآزر النمائي من ذوي اضطراب تشتت الانتباه وفرط الحركة تراوحت أعمارهم من (5-7) سنوات. استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي ذوي المجموعة الواحدة، واشتملت أدوات البحث على مقياس ستانفورد-بينية للذكاء (الصورة الخامسة): (إعداد جال رويد، تعريب وتقنيين محمود أبو النيل، 2011)، مقياس اضطراب نقص الانتباه مفرط الحركة إعداد/ عبد الرقيب البحيري ومصطفى الحديبي (2021)، ومقياس اضطراب التآزر النمائي (إعداد الباحث)، برنامج قائم على العلاج الوظيفي (إعداد الباحث)، وأظهرت النتائج فاعلية البرنامج القائم على العلاج الوظيفي في التخفيف من حدة اضطراب التآزر النمائي لدى عينة من الأطفال ذوي نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد، وتوصي الدراسة بأهمية توظيف العلاج الوظيفي في البرامج المعدة للتخفيف من حدة اضطراب التآزر النمائي لدى عينة من الأطفال ذوي نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد .
The study aimed to alleviate the severity of developmental coordination disorder in a sample of children with attention deficit hyperactivity disorder. The current research sample consisted of (7) children suffering from developmental coordination disorder with attention deficit hyperactivity disorder, aged (5-7) years. The researcher used the quasi-experimental approach with a single group, and the research tools included the Stanford-Binet Intelligence Scale (fifth form): (prepared by Gal Ruwaid, translated and technicalized by Mahmoud Abu Al-Nil, 2011), the Attention Deficit Hyperactivity disorder scale prepared by / Abdul Raqib Al-Bahri and Mustafa Al-Hadibi (2021), and the developmental coordination disorder Scale (prepared by the researcher), a program based on occupational therapy (prepared by the researcher), and the results showed the effectiveness of the program based on occupational therapy in alleviating the severity of developmental coordination disorder in a sample of children with attention deficit hyperactivity disorder. The study recommends the importance of employing occupational therapy in programs designed to alleviate the severity of developmental coordination disorder in a sample of children with attention deficit hyperactivity disorder.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.