Image from OpenLibrary

مُعْجَمٌ مَدْرسيٌّ حاسوبيٌّ لمرحلة التَّعليمِ الأساسيِّ : مُعالجَة لُغَوِيَّةٌ حاسوبيةٌّ / إعداد: دينا رأفت عبده زايد؛ إشراف: أ.د/ إبراهيم الدسوقي، أ.د/ صفوت علي صالح، أ.د/ محسن رشوان.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 196 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Computational school dictionary for the basic education stage : Linguistic computational processing [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 403
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: يسلط هذا البحث الضوء على نوع من المعاجم لم يلقَ حظًّا وفيرًا من الدراسة هو المعجم المدرسي، محاولًا سد هذه الفجوة البحثية، ومختارًا مرحلة التعليم الأساسي لتكون المرحلة المستهدفة، ومستفيدًا من الحاسب الآلي في جميع مراحل الصناعة المعجم من جمع وتحرير ونشر. وقد صاغ البحث سؤالًا رئيسًا هو: كيف يمكن صناعة معجم مدرسي حاسوبي لمرحلة التعليم الأساسي؟ وللإجابة عن هذا السؤال فقد أصَّل البحث نظريًّا لمفهوم المعجم المدرسي، ثم تطرَّق للصناعة المعجمية الحاسوبية، ثم تناول الكفاية اللغوية في مرحلة التعليم الأساسي. وللتطبيق قام البحث ببناء مدونة لغوية، ثم تناولها بالمعالجة اللغوية والآلية، ثم اقترح البحث في النهاية منهجًا لتنفيذ المعجم، ووضع نموذجًا له متمثّلًا في (باب حرف الكاف) ليُطَبِّق عليه المنهج الـمُقتَرح.Summary: This research highlights the understudied school dictionary, focusing on the basic education stage. It utilizes computers throughout all stages of dictionary production, from collection to publishing. The main question posed is: How can a computational school dictionary be developed for the basic education stage? The study defines the school dictionary concept, explores computational lexicography, and examines linguistic proficiency at this stage. It builds and processes a linguistic corpus, proposing a method for dictionary creation, and provides a sample entry (letter "Kaf") to demonstrate the proposed method.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.06.05.M.Sc.2024.دي.م (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032424000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 187-191.

يسلط هذا البحث الضوء على نوع من المعاجم لم يلقَ حظًّا وفيرًا من الدراسة هو المعجم المدرسي، محاولًا سد هذه الفجوة البحثية، ومختارًا مرحلة التعليم الأساسي لتكون المرحلة المستهدفة، ومستفيدًا من الحاسب الآلي في جميع مراحل الصناعة المعجم من جمع وتحرير ونشر. وقد صاغ البحث سؤالًا رئيسًا هو: كيف يمكن صناعة معجم مدرسي حاسوبي لمرحلة التعليم الأساسي؟ وللإجابة عن هذا السؤال فقد أصَّل البحث نظريًّا لمفهوم المعجم المدرسي، ثم تطرَّق للصناعة المعجمية الحاسوبية، ثم تناول الكفاية اللغوية في مرحلة التعليم الأساسي. وللتطبيق قام البحث ببناء مدونة لغوية، ثم تناولها بالمعالجة اللغوية والآلية، ثم اقترح البحث في النهاية منهجًا لتنفيذ المعجم، ووضع نموذجًا له متمثّلًا في (باب حرف الكاف) ليُطَبِّق عليه المنهج الـمُقتَرح.

This research highlights the understudied school dictionary, focusing on the basic education stage. It utilizes computers throughout all stages of dictionary production, from collection to publishing. The main question posed is: How can a computational school dictionary be developed for the basic education stage? The study defines the school dictionary concept, explores computational lexicography, and examines linguistic proficiency at this stage. It builds and processes a linguistic corpus, proposing a method for dictionary creation, and provides a sample entry (letter "Kaf") to demonstrate the proposed method.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library