Image from OpenLibrary

الإدارة الاستراتيجية ودورها في تحقيق الميزة التنافسية بالمؤسسات الصناعية الهندسية : دراسة حالة / إعداد الباحث عصام عبد الخالق الشيخ؛ تحت إشــراف أ د / السيــد محمـــد خاطــر، أ د / إيمان مصطفى مسلم.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 105 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Strategic management and its role in achieving competitive advantage in industrial engineering institutinos : Case study [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 658.404
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تهدف هذه الدراسة الي معرفة دور الإدارة الاستراتيجية في تحقيق ميزة تنافسية لمؤسسات الصناعات الهندسية وذلك من خلال معرفة مدي تأثير كل ركيزة من الركائز الأربعة للإدارة الاستراتيجية – كمتغيرات مستقلة –تحقيق ميزة تنافسية للمؤسسات الصناعية الهندسية – كمتغير تابع -، وقد أوضحت النتائج وجود أثر موجب ومعنوي لكل ركيزة من ركائز الإدارة الاستراتيجية في تحقيق ميزة تنافسية في المؤسسات الصناعية الهندسية، وقد كشفت الدراسة عن أهمية عملية التحليل البيئي في تحقيق الميزة التنافسية باستخدام أدوات التحليل PESTEL الحديثة كأداة فعالة ، كما كشفت عن احتياج المصنع 200 الحربى لمؤشرات أداء واضحة وفعالة لتقييم ومراقبة الاستراتيجية، كما أكدت الدراسة على أهمية عملية صياغة الاستراتيجية في إيجاد ميزة تنافسية في تلك المؤسسات. وتعرضت الدراسة لفهم أكثر عمقا للإدارة الاستراتيجية وكيفية تطبيقها، كما تعرضت أيضا لكيفية إيجاد ميزة تنافسية لمؤسسات الصناعات الهندسية بشكل غير نمطي بما يتلاءم مع طبيعة الدراسة. وانتهت الدراسة الي ان تطبيق الإدارة الاستراتيجية أصبح ضرورة حتمية لتحقيق ميزة تنافسية في مؤسسات الصناعات الهندسة ولاستدامة الصناعات الهندسية لكي يتمكن من اللحاق بالوتيرة المتسارعة للتكنولوجيا بما يخدم المجتمع ويؤصل داخله أسباب التطور والرقي.Summary: This study aims to know the role of strategic management in achieving a competitive advantage for engineering industries institutions by knowing the extent of the impact of each of the four pillars of strategic management - as independent variables -in achieving a competitive advantage for engineering industrial institutions - as a dependent variable. The results showed a positive effect. There is a moral significance for each pillar of strategic management in achieving a competitive advantage in industrial engineering institutions. The study revealed the importance of the environmental analysis process in achieving competitive advantage using modern PESTEL analysis tools as an effective tool. It also revealed the Military Factory 200’s need for clear and effective performance indicators to evaluate and monitor the strategy. The study also emphasized the importance of the strategy formulation process in creating a competitive advantage in these in stitutions. The study presented a more in-depth understanding of strategic management and how to apply it. It also presented how to create a competitive advantage for engineering industries institutions in an atypical way that is consistent with the nature of the study. The study concluded that the application of strategic management has become an inevitable necessity to achieve a competitive advantage in engineering industries institutions and to sustain the engineering industries in order to be able to catch up with the accelerating pace of technology in a way that serves society and establishes within it the causes of development and advancement.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.18.06.Ph.D.2024.عص.إ (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032154000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 98-101.

تهدف هذه الدراسة الي معرفة دور الإدارة الاستراتيجية في تحقيق ميزة تنافسية لمؤسسات الصناعات الهندسية وذلك من خلال معرفة مدي تأثير كل ركيزة من الركائز الأربعة للإدارة الاستراتيجية – كمتغيرات مستقلة –تحقيق ميزة تنافسية للمؤسسات الصناعية الهندسية – كمتغير تابع -، وقد أوضحت النتائج وجود أثر موجب ومعنوي لكل ركيزة من ركائز الإدارة الاستراتيجية في تحقيق ميزة تنافسية في المؤسسات الصناعية الهندسية، وقد كشفت الدراسة عن أهمية عملية التحليل البيئي في تحقيق الميزة التنافسية باستخدام أدوات التحليل PESTEL الحديثة كأداة فعالة ، كما كشفت عن احتياج المصنع 200 الحربى لمؤشرات أداء واضحة وفعالة لتقييم ومراقبة الاستراتيجية، كما أكدت الدراسة على أهمية عملية صياغة الاستراتيجية في إيجاد ميزة تنافسية في تلك المؤسسات. وتعرضت الدراسة لفهم أكثر عمقا للإدارة الاستراتيجية وكيفية تطبيقها، كما تعرضت أيضا لكيفية إيجاد ميزة تنافسية لمؤسسات الصناعات الهندسية بشكل غير نمطي بما يتلاءم مع طبيعة الدراسة. وانتهت الدراسة الي ان تطبيق الإدارة الاستراتيجية أصبح ضرورة حتمية لتحقيق ميزة تنافسية في مؤسسات الصناعات الهندسة ولاستدامة الصناعات الهندسية لكي يتمكن من اللحاق بالوتيرة المتسارعة للتكنولوجيا بما يخدم المجتمع ويؤصل داخله أسباب التطور والرقي.

This study aims to know the role of strategic management in achieving a competitive advantage for engineering industries institutions by knowing the extent of the impact of each of the four pillars of strategic management - as independent variables -in achieving a competitive advantage for engineering industrial institutions - as a dependent variable. The results showed a positive effect. There is a moral significance for each pillar of strategic management in achieving a competitive advantage in industrial engineering institutions. The study revealed the importance of the environmental analysis process in achieving competitive advantage using modern PESTEL analysis tools as an effective tool. It also revealed the Military Factory 200’s need for clear and effective performance indicators to evaluate and monitor the strategy. The study also emphasized the importance of the strategy formulation process in creating a competitive advantage in these in stitutions. The study presented a more in-depth understanding of strategic management and how to apply it. It also presented how to create a competitive advantage for engineering industries institutions in an atypical way that is consistent with the nature of the study. The study concluded that the application of strategic management has become an inevitable necessity to achieve a competitive advantage in engineering industries institutions and to sustain the engineering industries in order to be able to catch up with the accelerating pace of technology in a way that serves society and establishes within it the causes of development and advancement.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library