Image from OpenLibrary

سياسات المنظمة البحرية الدولية لمواجهة ظاهرة التغير المناخي وأثرها على التجارة الدولية المنقولة بحرا : دراسة تطبيقية على قناة السويس / إعـــداد أحمد محمد محمد حسين سليم؛ إشـــراف أ.د. عادلة محمد رجب.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 171 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The imo's policies for combating climate change and its impact on world seaborne trade : An empirical study on the suez canal [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 382.0962
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة إلى تقييم أثر السياسات التي تبنتها المنظمة البحرية الدولية (IMO) لمواجهة ظاهرة التغير المناخي على حجم التجارة المنقولة بحراً العابرة قناة السويس، باستخدام نموذج الانحدار الذاتي للفجوات الزمنية الموزعة (ARDL). وخلصت نتائج الدراسة إلى عدم وجود أثر معنوي للسياسات البيئية للمنظمة البحرية الدولية على حجم التجارة المارة بقناة السويس في الأجل القصير حتى ثلاث سنوات. ويتوقع أن تظهر التأثيرات في الأجل الطويل، فمع استهداف خفض الانبعاثات بنسبة 1%، يتوقع تزايد حجم التجارة المارة بقناة السويس بنسبة 2.33% مع افتراض ثبات باقي العوامل الآخرى. وتوصي الدراسة بالاستمرار في تقييم رسوم العبور بقناة السويس للاستفادة من الآثار الإيجابية للسياسات الهادفة لخفض الانبعاثات وخاصة ضريبة الكربون على وفورات قناة السويس.Summary: The study aimed to evaluate the impact of the policies adopted by the International Maritime Organization (IMO) to combat climate change on the volume of maritime trade passing through the Suez Canal, using the Autoregressive Distributed Lag (ARDL) model. The study's findings indicated that there is no statistically significant impact of the IMO's environmental policies on the volume of trade passing through the Suez Canal in the short term up to three years. However, it is expected that the effects will become apparent in the long term. With the target of reducing emissions by 1%, it is anticipated that the volume of trade passing through the Suez Canal will increase by 2.33%, assuming all other factors remain constant. The study recommends continuing to assess the transit tolls of the Suez Canal to benefit from the positive effects of policies aimed at reducing emissions, particularly the carbon tax on Suez Canal savings.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.03.02.Ph.D.2024.أح.س (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032455000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 135-152.

هدفت الدراسة إلى تقييم أثر السياسات التي تبنتها المنظمة البحرية الدولية (IMO) لمواجهة ظاهرة التغير المناخي على حجم التجارة المنقولة بحراً العابرة قناة السويس، باستخدام نموذج الانحدار الذاتي للفجوات الزمنية الموزعة (ARDL). وخلصت نتائج الدراسة إلى عدم وجود أثر معنوي للسياسات البيئية للمنظمة البحرية الدولية على حجم التجارة المارة بقناة السويس في الأجل القصير حتى ثلاث سنوات. ويتوقع أن تظهر التأثيرات في الأجل الطويل، فمع استهداف خفض الانبعاثات بنسبة 1%، يتوقع تزايد حجم التجارة المارة بقناة السويس بنسبة 2.33% مع افتراض ثبات باقي العوامل الآخرى. وتوصي الدراسة بالاستمرار في تقييم رسوم العبور بقناة السويس للاستفادة من الآثار الإيجابية للسياسات الهادفة لخفض الانبعاثات وخاصة ضريبة الكربون على وفورات قناة السويس.

The study aimed to evaluate the impact of the policies adopted by the International Maritime Organization (IMO) to combat climate change on the volume of maritime trade passing through the Suez Canal, using the Autoregressive Distributed Lag (ARDL) model. The study's findings indicated that there is no statistically significant impact of the IMO's environmental policies on the volume of trade passing through the Suez Canal in the short term up to three years. However, it is expected that the effects will become apparent in the long term. With the target of reducing emissions by 1%, it is anticipated that the volume of trade passing through the Suez Canal will increase by 2.33%, assuming all other factors remain constant. The study recommends continuing to assess the transit tolls of the Suez Canal to benefit from the positive effects of policies aimed at reducing emissions, particularly the carbon tax on Suez Canal savings.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library