Image from OpenLibrary

تحليل أطر تنظيم تضارب المصالح في المنظمات العامة المصرية : دراسة تحليلية / إعداد: دعاء محمد سليمان حمودة إبراهيم الجهيني؛ إشراف أ.د محمد إبراهيم درويش، أ.د صالح عبد الرحمن أحمد.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 152 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Analysis of managing conflict of interest frameworks in the egyptian public organizations : Analytical study [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 351
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: لاقى مجال تنظيم تضارب المصالح اهتماماً بالغاً من قبل الباحثين الأجانب في نهاية السبعينيات ، حيث جاء على إثر هذا الاهتمام العلمي ظهور مفهوم أساسي وهو مفهوم تضارب المصالح الذي يفسر ويعبر عن مجموعة مواقف الانحراف الوظيفي للعاملين في المؤسسات و التي تحدث بمستويات مختلفة . و قد تعكس في بعض منها فساداً صريحاً وفي البعض الآخر من هذه المواقف ربما تكون مواقف تحتم الاعتماد على آليات التنظيم وليس المكافحة ، ومن هناء جاءت مساعي هذة الرسالة للوقوف على معنى مفهوم تضارب المصالح وخاصة في مجال الخدمة المدنية ، حيث تسلط الضوء على تعريفات تضارب المصالح المختلفة وتصنيفها في الوظيفة العامة ، من خلال عرض أنماطها وأشكالها وأنواعها ومجالات ظهورها في مراحل الخدمة المدنية للموظف العام ، كما سعىت الدراسة نحو عرض الأطر المنظمة في القوانين الدولية المعنية بمكافحة الفساد ، فضلاً عن عرض واقع تضارب المصالح في البيئة المصرية . وتوصلت الدراسة إلى أهمية تعديل قانون تضارب المصالح الصادر و دمج إدارات متخصصة في مجال تنظيم تضارب المصالح في الهيكل التنظيمي للمنظمات الحكومية المصرية ، كما توصي الدراسة باهمية تفعيل برامج تدريبية لتوعية الموظفين الحكوميين وتدريبهم على مواقف تضارب المصالح.Summary: The Field of managing conflict of Interest has received tremendous concerning by the western scholars in the end of 1970s and subsequently Conflict of Interest appeared as an essential concept that reflects and explains the various situations of the public officials dysfunction in the institutions that happened with a different levels . According to this difference , conflict of interest might reflect an explicit corruption and might not in the others which lead to depend on the “ Managing “ mechanisms rather than “ fighting “. Therefore , the study was seeking seriously to identifying the meaning of Conflict of Interest concept in the civil service specifically as the current thesis spots the light on the various COI definitions and its classifications in the public office through presenting the various types , sorts , forms and the phases in the civil service. The Study aimed at offering the international organized frameworks as well that related to fighting against corruption , added to that this study sought to present the COI phenomenon in the Egyptian sectors. The study concluded the importance of amending the issued conflict of interest law and integrating specialized departments in managing conflicts of interest in the organizational structure of Egyptian governmental organizations. The study also recommends the importance of activating training programs to educate government employees and train them on conflict of interest situations .
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.03.03.M.Sc.2022.دع.ت (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032457000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات 142-152.

لاقى مجال تنظيم تضارب المصالح اهتماماً بالغاً من قبل الباحثين الأجانب في نهاية السبعينيات ، حيث جاء على إثر هذا الاهتمام العلمي ظهور مفهوم أساسي وهو مفهوم تضارب المصالح الذي يفسر ويعبر عن مجموعة مواقف الانحراف الوظيفي للعاملين في المؤسسات و التي تحدث بمستويات مختلفة . و قد تعكس في بعض منها فساداً صريحاً وفي البعض الآخر من هذه المواقف ربما تكون مواقف تحتم الاعتماد على آليات التنظيم وليس المكافحة ، ومن هناء جاءت مساعي هذة الرسالة للوقوف على معنى مفهوم تضارب المصالح وخاصة في مجال الخدمة المدنية ، حيث تسلط الضوء على تعريفات تضارب المصالح المختلفة وتصنيفها في الوظيفة العامة ، من خلال عرض أنماطها وأشكالها وأنواعها ومجالات ظهورها في مراحل الخدمة المدنية للموظف العام ، كما سعىت الدراسة نحو عرض الأطر المنظمة في القوانين الدولية المعنية بمكافحة الفساد ، فضلاً عن عرض واقع تضارب المصالح في البيئة المصرية . وتوصلت الدراسة إلى أهمية تعديل قانون تضارب المصالح الصادر و دمج إدارات متخصصة في مجال تنظيم تضارب المصالح في الهيكل التنظيمي للمنظمات الحكومية المصرية ، كما توصي الدراسة باهمية تفعيل برامج تدريبية لتوعية الموظفين الحكوميين وتدريبهم على مواقف تضارب المصالح.

The Field of managing conflict of Interest has received tremendous concerning by the western scholars in the end of 1970s and subsequently Conflict of Interest appeared as an essential concept that reflects and explains the various situations of the public officials dysfunction in the institutions that happened with a different levels . According to this difference , conflict of interest might reflect an explicit corruption and might not in the others which lead to depend on the “ Managing “ mechanisms rather than “ fighting “. Therefore , the study was seeking seriously to identifying the meaning of Conflict of Interest concept in the civil service specifically as the current thesis spots the light on the various COI definitions and its classifications in the public office through presenting the various types , sorts , forms and the phases in the civil service. The Study aimed at offering the international organized frameworks as well that related to fighting against corruption , added to that this study sought to present the COI phenomenon in the Egyptian sectors. The study concluded the importance of amending the issued conflict of interest law and integrating specialized departments in managing conflicts of interest in the organizational structure of Egyptian governmental organizations. The study also recommends the importance of activating training programs to educate government employees and train them on conflict of interest situations .

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library