Image from OpenLibrary

دور التقليد فِي بناء المذاهب الفقهية وأثـره في تطويــر التفكير الفقهيّ / الباحث أحمد صلاح فتوح لاوندي؛ إشراف الأستاذ الدكتور / أحمد علي أحمد موافي.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 276 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The role of tradition in buildingdoctrines of jurisprudence and its impact on developing jurisprudential thinking [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 258
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تُجيب هذه الدراسة عن أسئلة مهمة، وهي: ما الالتباس الذي حدث في مفهوم "التقليد" ووظيفته؟ وما العلاقة بين التقليد والاجتهاد خلال حركة النشاط الفقهي؟ وما آليات التقليد التي استخدمت في بناء المذاهب الفقهية؟ وما دورها في تطوير التفكير الفقهي؟ تفرق الدراسة بين نوعين من التقليد، وهما: "التقليد المجرد" الذي لا يستند إلى دليل وهو خاص بالعوام، و"التقليد المستبصِر" الذي يعني التزام الفقيه بالأحكام الفقهية مع فهمِ أدلتها، ومعرفة قواعد استنباطها للوصول إلى الحكم الفقهي. وهو تقليد ينبغي ألا يُذم، وألا يوصف بالجمود والضعف. تبين الدراسة أن حركة التقليد الفقهي تضمنت جهود أئمة المذاهب الفقهية من المجتهدين والفقهاء المنتسبين إليها، وقد قاموا باستنباط الأحكام الفقهية وفق آليات منضبطة، بدأت بآلية "التخريج"، وبعد أن كثرت التخريجات احتاجت فاعلية النشاط الفقهي إلى "الترجيح" بين الأحكام، ثم ظهرت الحاجة إلى "التلفيق" والجمع بين الآراء، ثم تطورت آليات العمل الفقهي مع نهضة "التنظير" الفقهي، و"التقنين"، وجميعها آليات منهجية منضبطة بضوابط الشرع، وتقع في إطار التقليد الفقهي، ولها وظائفها المعتبرة التي أسهمت في بناء منظومة التشريع Summary: This study answers important questions: What confusion has occurred in the concept of “tradition” and its function? What is the relationship between imitation and ijtihad during the jurisprudential activity movement? What are the mechanisms of imitation that were used in building schools of jurisprudence? What is its role in developing jurisprudential thinking? The study distinguishes between two types of imitation: “abstract imitation,” which is not based on evidence and is specific to the common people, and “insightful imitation,” which means the jurist’s commitment to the jurisprudential rulings while understanding their evidence, and knowing the rules of deducing them to reach the jurisprudential ruling. It is a tradition that should not be condemned, nor described as stagnation and weakness. The study shows that the movement of jurisprudential tradition included the efforts of the imams of the schools of jurisprudence, including the mujtahids and jurists affiliated with them, and they derived jurisprudential rulings according to disciplined mechanisms, which began with the “graduation” mechanism. After the graduations increased, the effectiveness of the jurisprudential activity required “weighing” between the rulings, and then the need arose. To “fabrication” and combining opinions, then the mechanisms of jurisprudential work developed with the renaissance of jurisprudential “theorizing” and “codification”, all of which are methodological mechanisms governed by the controls of Sharia, and fall within the framework of the jurisprudential tradition, and have their significant functions that contributed to building the system of Islamic legislation, and the continuation of The process of developing jurisprudential thinking
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.06.04.Ph.D.2024.أح.د (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032540000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 254-269*.

تُجيب هذه الدراسة عن أسئلة مهمة، وهي: ما الالتباس الذي حدث في مفهوم "التقليد" ووظيفته؟ وما العلاقة بين التقليد والاجتهاد خلال حركة النشاط الفقهي؟ وما آليات التقليد التي استخدمت في بناء المذاهب الفقهية؟ وما دورها في تطوير التفكير الفقهي؟ تفرق الدراسة بين نوعين من التقليد، وهما: "التقليد المجرد" الذي لا يستند إلى دليل وهو خاص بالعوام، و"التقليد المستبصِر" الذي يعني التزام الفقيه بالأحكام الفقهية مع فهمِ أدلتها، ومعرفة قواعد استنباطها للوصول إلى الحكم الفقهي. وهو تقليد ينبغي ألا يُذم، وألا يوصف بالجمود والضعف. تبين الدراسة أن حركة التقليد الفقهي تضمنت جهود أئمة المذاهب الفقهية من المجتهدين والفقهاء المنتسبين إليها، وقد قاموا باستنباط الأحكام الفقهية وفق آليات منضبطة، بدأت بآلية "التخريج"، وبعد أن كثرت التخريجات احتاجت فاعلية النشاط الفقهي إلى "الترجيح" بين الأحكام، ثم ظهرت الحاجة إلى "التلفيق" والجمع بين الآراء، ثم تطورت آليات العمل الفقهي مع نهضة "التنظير" الفقهي، و"التقنين"، وجميعها آليات منهجية منضبطة بضوابط الشرع، وتقع في إطار التقليد الفقهي، ولها وظائفها المعتبرة التي أسهمت في بناء منظومة التشريع

This study answers important questions: What confusion has occurred in the concept of “tradition” and its function? What is the relationship between imitation and ijtihad during the jurisprudential activity movement? What are the mechanisms of imitation that were used in building schools of jurisprudence? What is its role in developing jurisprudential thinking? The study distinguishes between two types of imitation: “abstract imitation,” which is not based on evidence and is specific to the common people, and “insightful imitation,” which means the jurist’s commitment to the jurisprudential rulings while understanding their evidence, and knowing the rules of deducing them to reach the jurisprudential ruling. It is a tradition that should not be condemned, nor described as stagnation and weakness.
The study shows that the movement of jurisprudential tradition included the efforts of the imams of the schools of jurisprudence, including the mujtahids and jurists affiliated with them, and they derived jurisprudential rulings according to disciplined mechanisms, which began with the “graduation” mechanism. After the graduations increased, the effectiveness of the jurisprudential activity required “weighing” between the rulings, and then the need arose. To “fabrication” and combining opinions, then the mechanisms of jurisprudential work developed with the renaissance of jurisprudential “theorizing” and “codification”, all of which are methodological mechanisms governed by the controls of Sharia, and fall within the framework of the jurisprudential tradition, and have their significant functions that contributed to building the system of Islamic legislation, and the continuation of The process of developing jurisprudential thinking

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library