فاعلية برنامج قائم على بعض أنشطة التربية الفنية في تنمية مهارات التفكير الإيجابي لتدعيم القيم الاجتماعية لدى طلاب جامعة الأزهر / إعداد الباحث السعداوي السيد نصر السعداوي؛ إشراف الأستاذ الدكتور محمد عبد القوي الغنام، الأستاذ الدكتور علي محمد المليجي.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 367 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The effectiveness of a program based on some art education activities in the development of positive thinking skills to strengthen the social values of students of al-azhar university [Added title page title]
- 372.5
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.25.06.Ph.D.2024.ال.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032554000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 241-260.
الفصل الأول: خطة البحث وخطواته تتضمن الفصل الأول المقدمة، ومشكلة البحث وفروض البحث، وأهمية البحث، وأهداف البحث، منهج وإجراءات البحث، وخطوات السير في البحث، حدود البحث، المصطلحات والمفاهيم الأساسية للبحث. الفصل الثاني: الدراسات والبحوث السابقة وفروض البحث وتضمن الدراسات السابقة والمرتبطة، وشمل الدراسات التي تناولت التربية الفنية النظامية، والدراسات التي تناولت تنمية مهارات التفكير الإيجابي، والدراسات التي تناولت القيم الاجتماعية، والدراسات التي تناولت تدعيم وتنمية القيم الاجتماعية، والدراسات التي تناولت مجال البرامج التدريبية، تعقيب عام على الدراسات السابقة. الفصل الثالث: التفكير الإيجابي وتضمن التفكير الإيجابي، أهميته وأسسه ومقوماته، ومهارات التفكير الإيجابي، والطرق العملية لتحقيق عقلية إيجابية، وسمات ممارسة التفكير الإيجابي، ودور الإرشاد والتوجيه في تحسين جودة الحياة، وتحسين جودة الحياة من خلال ممارسة الأنشطة، والآثار الجانبية للتفكير السلبي وكيفية العلاج. الفصل الرابع: القيم الاجتماعية وتضمن تمهيد عن المؤسسات المنوطة بنشر القيم الاجتماعية، والبيئة الداعمة للقيم الاجتماعية، ومفهوم وسمات وخصائص القيم الاجتماعية، وأهمية القيم الاسلامية، ودور القيم الاجتماعية، ودور التعليم الجامعي في غرس القيم الاجتماعية، وأسس بناء الشباب المسلم، وتصنيف القيم، وماهية القيم الجامعية، والتحول القيمي في ظل المتغيرات العالمية وتأثيرها على القيم. الفصل الخامس: أنشطة التربية الفنية وتضمن أنشطة التربية الفنية، ومجالات التربية الفنية المسطحة والمجسمة، وأنشطة التربية الفنية واستخداماتها، وتصنيف أنشطة التربية الفنية، وأهداف أنشطة التربية الفنية، والنظريات المفسرة للأنشطة الفنية، وأنشطة التربية الفنية أنشطة ترويحية، طرق ووسائل دعم القيم لدى الطلاب. الفصل السادس: فاعلية برنامج قائم على أنشطة التربية الفنية النظامية وتضمن إعداد أدوات البحث، وأهمية القياس في علم النفس، ومقاييس السعادة النفسية، ومقاييس التفكير الإيجابي، ومقاييس القيم الاجتماعية، وكيفية بناء المقاييس النفسية، وأسس وضع فقرات المقاييس النفسية والتربوية، ومقياس التفكير الإيجابي، ومقياس القيم الاجتماعية، ومراحل بناء برنامج قائم على بعض أنشطة التربية الفنية، ومفهوم وأهمية وأهداف البرنامج، وأشكال البرامج التعليمية والتدريبية، وبناء وإعداد البرنامج القائم على بعض أنشطة التربية الفنية، تنظيم محتوى البرنامـج، وخطوات بناء الوحدات الدراسية، والنتائج والتوصيات.
The first chapter includes the introduction, the research problem and research hypotheses, the importance of the research, the objectives of the research, the research methodology and procedures, the steps involved in the research, the limits of the research, and the basic terms and concepts of the research. Chapter Two: Previous studies and research It includes previous and related studies: studies that dealt with formal art education, studies that dealt with developing positive thinking skills, studies that dealt with social values. In addition, and the studies that dealt with the field of training programs are a general comment on previous studies. Chapter Three: Positive thinking It included positive thinking, its importance, foundations and components, positive thinking skills, practical ways to achieve a positive mindset, characteristics of practicing positive thinking, the role of guidance and advice in improving the quality of life, improving the quality of life through practicing activities, the side effects of negative thinking and how to treat it. Chapter Four: Social values It included an introduction about the institutions entrusted with disseminating social values, the environment that supports social values, the concept, attributes and characteristics of social values, the importance of Islamic values. In addition, the chapter dealt with the role of social values, the role of university education in instilling social values, the foundations of building Muslim youth, the classification of values, the nature of university values, and value transformation. In light of global variables and their impact on values. Chapter Five: Art education activities It included art education activities, areas of flat and three-dimensional art education, art education activities and their uses, classification of art education activities, goals of art education activities, theories explaining artistic activities, art education activities, recreational activities, and ways and means of supporting values among students. Chapter Six: The effectiveness of a program based on formal art education activities It included the preparation of research tools, the importance of measurement in psychology, measures of psychological happiness, measures of positive thinking, measures of social values, and how to build psychological measures. The chapter also focused on the foundations for developing items of psychological and educational measures, a measure of positive thinking, a measure of social values, and the stages of building a program based on some activities. Art education, the concept, importance and objectives of the program, forms of educational and training programs, building and preparing the program based on some art education activities, organizing the content of the program, steps for building study units, results and recommendations.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.