فاعلية برنامج قائم على أنشطة بعض الوظائف التنفيذية لخفض حدة اضطرابات النطق والكلام لدى اطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم / اعداد الباحث محمد حسن أحمد عبد الغفور؛ اشــراف أ.د/ شحاتة سليمان محمد، د/ فاطمة الزهراء مجدي.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 218 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- An effective program in activating some functions to reduce the basics of pronunciation and speech in kindergarten children with learning difficulties [Added title page title]
- 372.218
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.26.03.M.Sc.2024.مح.ف (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032556000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 122-140.
هدفت الدراسة الي التحقق من فاعلية برنامج قائم على أنشطة بعض الوظائف التنفيذية لخفض حدة اضطرابات النطق والكلام لدى اطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم والتحقق من استمرارية فاعليته. استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي ذو التصميم التجريبي للمجموعة الواحدة حيث أنه يناسب طبيعة البحث الحالي.واعتمدت الدراسة علي عدد (10) اطفال روضة ذوي صعوبات التعلم من مؤسسة أيد واحدة لرعاية ذوي الاحتياجات الخاصة بمنطقة المعصرة محافظة القاهرة.وأعتمدت الدراسة علي الادوات التالية: اختبار ستانفورد بنيه الصورة الخامسة تقنين وتعريب صفوت فرج (2011). وبطارية تشخيص صعوبات التعلم اعداد (سهير كامل/ بطرس حافظ 2012) ومقياس اضطراب النطق الكلام اعداد / شحاته سليمان محمد (2013). وبرنامج قائم علي أنشطة بعض الوظائف التنفيذية لخفض حدة اضطرابات النطق والكلام .اعداد الباحث.واسفرت نتائج الدراسة عن فاعلية البرنامج المستخدم والقائم علي انشطة بعض الوظائف التنفيذية في خفض حدة اضطرابات النطق والكلام لدي اطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم بالمجموعة التجريبية.
The study aimed to verify the effectiveness of a program based on activities of some executive functions to reduce the severity of speech and speech disorders among kindergarten children with learning difficulties and to verify its continued effectiveness. The study used the quasi-experimental approach with an experimental design for one group, as it suits the nature of the current research. The study relied on a number of (10) kindergarten children with learning difficulties from the One Hand Foundation for the Care of People with Special Needs in the Al-Ma’asara area, Cairo Governorate. The study relied on the following tools: the Stanford Fifth Image Structure Test, codification and Arabization by Safwat Farag (2011), the Learning Difficulties Diagnosis Battery prepared by (Suhair Kamel / Boutros Hafez 2012), the Speech Disorder Scale prepared by / Shehata Suleiman Muhammad (2013), and a program based on the activities of some Executive functions to reduce the severity of speech and speech disorders. Prepared by the researcher. The results of the study revealed the effectiveness of the program used and based on the activities of some executive functions in reducing the severity of speech and speech disorders among kindergarten children with learning difficulties in the experimental group.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.