Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على المشاركة الوالدية في تنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم / مقدمة من الباحثة هبه أشرف محمد سالم؛ إشراف أ.د/ شحاتة سليمان محمد سليمان، أ.م.د/ نجاة فتحي سعيد.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 133 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Efficacy of a program based on parent involvement in developing some executive functions in kindergarten children with learning disabilities [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 372.218
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلي إعداد برنامج قائم علي المشاركة الوالدية في تنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم، وتم اختيار العينة وتحددت من مركز بورتيدج بشبين القناطر محافظة الدقهلية، وبلغت عينة البحث (10) من أطفال ذوي صعوبات التعلم في مرحلة ما قبل المدرسة و(10) من أولياء الأمور، وتراوحت أعمارهم بين (من 5 إلى 6 سنوات)، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية " بطارية ذوى صعوبات التعلم النمائية لأطفال الروضة.(إعداد: سهير كامل – بطرس حافظ، 2010، اختبار ذكاء ستانفورد بينية الصورة الخامسة، تقنين محمود أبو النيل ومحمد طه وعبد الموجود عبد السميع (2011)، مقياس الوظائف التنفيذية إعداد عبد العزيز الشخص (2013)، وبرنامج المشاركة الوالدية لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لأطفال ذوى صعوبات التعلم في مرحلة رياض الأطفال(إعداد الباحثة)وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية لمقياس الوظائف التنفيذية تم تطبيقه على عينة البحث، وبعد معالجة البيانات إحصائيا أشارت النتائج إلى:. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتطبيق البرنامج القائم على المشاركة الوالدية على مقياس الوظائف التنفيذية في اتجاه القياس البعدي.وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم بالمجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لتطبيق البرنامج القائم على المشاركة الوالدية على مقياس الوظائف التنفيذية بعد مرور شهر من القياس البعدي. Summary: This study aims to prepare a program based on parent involvement to develop some executive functions of kindergarten children with learning disabilities. The sample of the study was selected from Portage Center, Shebin Al Qanater, Dakahlia. The sample consists of ten children with preschool learning disabilities and ten parents. The age of the children ranged from five to six years. The study uses the following tools: 1) Developmental Learning Disabilities Battery for Kindergarten Children by Soheir Kamil and Botros Hafiz (2010); the Stanford-Binet Intelligence Scale (fifth edition), standardized by Mahmoud Abu El-Nil, Mohammad Taha and Abdel Mawjud Abdel Sami’ (2011), the Executive Functions Scale by Abdel Aziz Al Shakhs (2013) and the Program Based on Parent Involvement for Developing Some Executive Functions of Kindergarten Children with Learning Disabilities, by the researcher. After verifying the psychometric characteristics of the executive functions scale, the scale was applied to the sample. Following statistical processing of the data, the results are as follows: There is a statistically significant difference between the average scores of the pre- and post-tests of the experimental group in favor of the post-tests on the executive functions scale upon application of the parent involvement-based program to kindergarten children with learning disabilities in the experimental group. There were no statistically significant differences between the average ranks of the scores of children with learning difficulties in the experimental group in the post- and follow-up measurements of the application of the program based on parental participation on the executive functions scale one month after the post-measurement.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc.2024.هب.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032559000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 117-129.

هدفت الدراسة الحالية إلي إعداد برنامج قائم علي المشاركة الوالدية في تنمية بعض الوظائف التنفيذية لدى أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم، وتم اختيار العينة وتحددت من مركز بورتيدج بشبين القناطر محافظة الدقهلية، وبلغت عينة البحث (10) من أطفال ذوي صعوبات التعلم في مرحلة ما قبل المدرسة و(10) من أولياء الأمور، وتراوحت أعمارهم بين (من 5 إلى 6 سنوات)، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية " بطارية ذوى صعوبات التعلم النمائية لأطفال الروضة.(إعداد: سهير كامل – بطرس حافظ، 2010، اختبار ذكاء ستانفورد بينية الصورة الخامسة، تقنين محمود أبو النيل ومحمد طه وعبد الموجود عبد السميع (2011)، مقياس الوظائف التنفيذية إعداد عبد العزيز الشخص (2013)، وبرنامج المشاركة الوالدية لتنمية بعض الوظائف التنفيذية لأطفال ذوى صعوبات التعلم في مرحلة رياض الأطفال(إعداد الباحثة)وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية لمقياس الوظائف التنفيذية تم تطبيقه على عينة البحث، وبعد معالجة البيانات إحصائيا أشارت النتائج إلى:. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم بالمجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتطبيق البرنامج القائم على المشاركة الوالدية على مقياس الوظائف التنفيذية في اتجاه القياس البعدي.وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي صعوبات التعلم بالمجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لتطبيق البرنامج القائم على المشاركة الوالدية على مقياس الوظائف التنفيذية بعد مرور شهر من القياس البعدي.

This study aims to prepare a program based on parent involvement to develop some executive functions of kindergarten children with learning disabilities. The sample of the study was selected from Portage Center, Shebin Al Qanater, Dakahlia. The sample consists of ten children with preschool learning disabilities and ten parents. The age of the children ranged from five to six years. The study uses the following tools: 1) Developmental Learning Disabilities Battery for Kindergarten Children by Soheir Kamil and Botros Hafiz (2010); the Stanford-Binet Intelligence Scale (fifth edition), standardized by Mahmoud Abu El-Nil, Mohammad Taha and Abdel Mawjud Abdel Sami’ (2011), the Executive Functions Scale by Abdel Aziz Al Shakhs (2013) and the Program Based on Parent Involvement for Developing Some Executive Functions of Kindergarten Children with Learning Disabilities, by the researcher. After verifying the psychometric characteristics of the executive functions scale, the scale was applied to the sample. Following statistical processing of the data, the results are as follows: There is a statistically significant difference between the average scores of the pre- and post-tests of the experimental group in favor of the post-tests on the executive functions scale upon application of the parent involvement-based program to kindergarten children with learning disabilities in the experimental group.
There were no statistically significant differences between the average ranks of the scores of children with learning difficulties in the experimental group in the post- and follow-up measurements of the application of the program based on parental participation on the executive functions scale one month after the post-measurement.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library