تطوير التعليم الفني ودوره في مواجهة خطر البطالة : دراسة ميدانية / إعداد حسين علاء السيد؛ تحت إشراف الأستاذ الدكتور/ السيد خاطر، دكتور/ إيمان مسلم.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 108 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- Improving technical education and its role in addressing the threat of unemployment : A field study [Added title page title]
- 370.113
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.18.06.Ph.D.2024.حس.ت (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032613000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
| No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | No cover image available | ||
| Cai01.18.06.Ph.D.2024.اي.د دور التنمية المستدامة فى مواجهة ازمة الفقر : دارسة تطبيقية على مبادرة حياة كريمة / | Cai01.18.06.Ph.D.2024.بن.د دور المركز الإعلامي الافتراضي في الحد من الأزمات أثناء موسم الحج / | Cai01.18.06.Ph.D.2024.حا.د دور منهجية التخطيط التعاقبي في تحقيق التميُز المؤسسي المستدام : دراسة ميدانية في بعض مؤسسات الدولة المصرية / | Cai01.18.06.Ph.D.2024.حس.ت تطوير التعليم الفني ودوره في مواجهة خطر البطالة : دراسة ميدانية / | Cai01.18.06.Ph.D.2024.حن.أ أثر توظيف الذكاء الاصطناعى فى تطوير النظم الرقابية لسلامة الغذاء : »دراسة تطبيقية على المنشآت الغذائية« / | Cai01.18.06.Ph.D.2024.خا.أ أثر تطوير المنظومة الضريبية على تعظيم قيمة المنشاة / | Cai01.18.06.Ph.D.2024.خا.ا اطار مقترح لإنشاء ضريبة بيئية للحد من مخاطر التلوث البيئي / |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 92-96.
يتمثل الهدف من هذه الدراسة الميدانية في "تطوير التعليم الفني ودوره في مواجهة خطر البطالة" ولتحقيق الهدف قام الباحث بوضع فرض رئيسى يندرج أسفله مجموعة من الفروض الفرعية وتم اختبار مدى صحتها، حيث قام الباحث بإعداد قائمة استقصاء وذلك بالاعتماد على المقاييس المستخدمة في الدراسات السابقة لقياس كل بعد من أبعاد الدراسة. وقد اعتمد الباحث في الحصول على البيانات اللازمة للدراسة الميدانية لمجتمع الدراسة على أسلوب الحصر الشامل واستخدام قائمة الاستقصاء، وقد قام بإعداد القائمة في شكل عبارات واستفسارات يُمكن من خلالها دراسة وتحليل الردود عليها لتحقيق أهداف الدراسة واختبار فروضها، وقد تم توزيع الاستقصاء ونظراً لكبر حجم مجتمع الدراسة، فقد تم اختيار عينة عشوائية ممثلة للمجتمع وكانت (n=360) مفردة باعتبارها حجم العينة المستهدف، وكان معدل الاستجابة من الـ (N=350) استبيان الموزعة، تم استرداد جميعها بنسبة استجابة 97%- تم ارسال الاستبيان الكترونيا لكل مفردات العينةً. وتم ضمان تمثيل جميع فئات مجتمع الدراسة في العينة المختارة. يتمثل مجتمع الدراسة الذى حدده الباحث بالتطبيق على موظفي التعليم الفني في وزارة التربية والتعليم، والذين يمتلكون المعرفة الكافية فيما يتعلق بموضوع البحث، وقام الباحث بتفريغ الردود على الاستقصاء بجداول البيانات وتم تحليلها واستخلاص النتائج من خلال تطبيق بعض الأساليب الاحصائية الواردة بحزمة البرامج الاحصائية للعلوم الاجتماعية المعروفة اختصاراً باسم (SPSS). وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها:- - وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد المتغير المستقل تطوير التعليم الفني وأبعاده (إعداد القوة البشرية المدربة للتعامل مع التكنولوجيا الحديثة، تدريب المعلمين والإداريين، تحديث مناهج التعليم الفني، تغير الصورة الذهنية عن التعليم الفني لدى المواطنين) وكل بعد من هذه الأبعاد مع المتغير التابع وهو مواجهة خطر البطالة. - وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أعداد القوة البشرية المدربة للتعامل مع التكنولوجيا الحديثة وبين مواجهة خطر البطالة. - يوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تدريب المعلمين والإداريين، ومواجهة خطر البطالة. - يوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تحديث منهجية التعليم الفني وبين مواجهة خطر البطالة. - يوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تغيير الصورة الذهنية عن التعليم الفني وبين مواجهة خطر البطالة.
The goal of this field study is "to develop technical education and its role in addressing the threat of unemployment." To achieve this goal, the researcher established a main hypothesis under which a set of sub-hypotheses was formulated and tested for validity. The researcher prepared a survey checklist based on the metrics used in previous studies to measure each dimension of the study. For data collection in the field study, the researcher relied on a comprehensive enumeration method and utilized the survey checklist. The checklist was designed in the form of statements and questions that allow for the study and analysis of responses to achieve the study’s objectives and test its hypotheses. The survey was distributed, and due to the large size of the study community, a representative random sample was selected, comprising (n=360) individuals as the target sample size. The response rate for the distributed questionnaires (N=350) was 97%, with all being returned. The questionnaire was sent electronically to all participants in the sample. The selection ensured representation of all demographic groups within the study community. The study population identified by the researcher consists of technical education employees in the Ministry of Education, who possess adequate knowledge regarding the research topic. The researcher organized the responses to the survey in data tables and analyzed them, deriving conclusions using specific statistical methods outlined in the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The study reached several important conclusions, including:• There is a statistically significant relationship between the dimensions of the independent variable, development of vocational education, and its components (preparing a trained workforce to handle modern technology, training teachers and administrators, updating vocational education curricula, changing public perceptions of vocational education) with the dependent variable, which is addressing the risk of unemployment.
• There is a statistically significant relationship between the number of trained professionals capable of dealing with modern technology and addressing the risk of unemployment. There is a statistically significant relationship between training for teachers and administrators and addressing the risk of unemploymentof the environmental world. A virtual environment was created for the students. A space background consisting of a large number of luminous stars to simulate the shape of real space and can be viewed from a 360- degree perspective. This application is implemented with many features such as observing the movement in space, holding movement of plants, and rotation around itself, visual effects and sound effects. We provided the experience with good lighting that matches the space and the sun, which makes the visuals good and realistic. There are also characters around the scenery to maximize the illusion of the environmental world. So, many advantages have been achieved including improving the E-Learning experience and avoiding possible dangerous situations by bringing them to VR.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.