معالجة الصحافة الناطقة بالألمانية لأزمة كورونا في الفترة بين 2020-2022 / إعداد جهاد عصام موسى؛ إشراف: أ.د. نيرمين نبيل الأزرق.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 201 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The handling of the corona crisis by the german-speaking press in the period 2020-2022 [Added title page title]
- 070.4
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.15.02.M.Sc.2024.جه.م (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032663000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 179-189.
تتلخص مشكلة الدراسة في رصد وتحليل وتفسير المعالجة الصحفية للدول الناطقة بالألمانية لأزمة كورونا، وطريقة إدارتها للأزمة، والمراحل المختلفة التي مرت بها منذ لحظة حدوثها مرورًا بذرواتها المختلفة وذلك في الفترة من 2020 وحتى 2022 على عينة من المواقع الإلكترونية لصحف ناطقة بالألمانية وهم مجلة Der Spiegel الألمانية، صحيفة Die Presse النمساوية وصحيفة Tagesanzeiger السويسرية. تنبع أهمية هذه الدراسة من أهمية الأزمة ذاتها والأضرار التي خلفتها والخسائر البشرية والاقتصادية التي ضربت العالم كله، إذ أن جائحة كوباء كورونا جاءت فلم تفرق بين دولٍ عظمى أو دول عالمٍ ثالث، الجميع ما زال يسعى إلى التعافي من أثرها المستمر حتى الآن بالإضافة إلى محاولة الخروج بنموذج صحفي يمكن الاسترشاد به في التعامل مع الأزمات والأوبئة الصحية خاصةً. تهدف الدراسة بشكلٍ أساسي إلى التعرف على كيفية معالجة الصحف الناطقة بالألمانية محل الدراسة لأزمة كورونا، ومن هذا الهدف يمكن الخروج بمجموعة من الأهداف الفرعية أهمها رصد فنون التحرير الصحفي المستخدمة في المعالجة، تحليل عناصر الإبراز التي اعتمدت عليها صحف الدراسة في تناولها للأزمة فضلًا عن توصيف الأطر الإعلامية التي استعانت بها الصحافة في تناولها لجائحة كورونا وتحليل الآليات المستخدمة في التأطير الإعلامي للجائحة، إلى جانب رصد أهم الأفكار المتعلقة بأزمة كورونا التي تم طرحها في المعالجة الصحفية وأخيرًا، تحديد إمكانية اعتبار المعالجة الصحفية للصحف الناطقة بالألمانية لأزمة فيروس كورونا مثالًا يُسترشد به في التعامل مع الأزمات عمومًا والأوبئة الصحية خصوصًا في المستقبل، ويتمثل التساؤل الرئيسي لهذه الدراسة فيمّا يلي: "كيف عالجت الصحف الناطقة بالألمانية أزمة فيروس كورونا؟". تُعتبر هذه الدراسة من الدراسات الوصفية والتي تعتمد على منهج المسح الإعلامي في الحصول على البيانات والمعلومات المتعلقة بالمعالجة الصحفية لأزمة كورونا وتحليلها وتفسيرها من حيث الشكل والمضمون بما يحقق أهداف الدراسة ويجيب على تساؤلاتها فضلًا عن أسلوب المقارنة المنهجية في جزء من الدراسة للمقارنة بين أوجه الاختلاف والاتفاق بين المعالجات الصحفية في صحف العينة وذلك بالاعتماد على أداة تحليل المضمون في إطار الاستعانة بنظرية الأطر الإعلامية ومدخل إدارة الأزمة. إن من أبرز نتائج هذه الدراسة سيطرة الأهداف الإخبارية على أهداف النشر في صحف الدراسة الثلاث وهو ما يمكن ربطه بالاهتمام بالمواد الإخبارية في الفنون التحريرية المستخدمة، إلا أنه وعلى غير المتوقع فقد جاءت الأهداف التوعوية في المرتبة الثالثة في Tagesanzeiger والرابعة في Der Spiegel وDie Presse، إذ جاءت هذه الوظيفة في المرتبة متأخرة بعد الوظيفة الإخبارية، التوجيهية والإرشادية، وغالبًا التحذيرية، وهو الأمر الذي يؤخذ سلبًا على هذه المعالجة، بالإضافة إلى غياب التوازن في إدارة الصحف لمراحل الأزمة المختلفة، إذ تتركز المعالجة في مرحلتي النضج ثم الانحسار والتقلص مع غياب شبه تام لمرحلة الميلاد والنمو والاتساع وهو ما يدل على عدم اهتمام الصحف بتهيئة الجمهور لحظة وقوع الأزمة، كما يُلاحظ غياب مرحلة الاختفاء في النتائج إلا أن هذا منطقي بسبب عدم اختفاء الأزمة حتى هذه اللحظة واستمرار الحديث عن تداعياتها وكيفية التعامل مع خسائرها، كما تركز صحف الدراسة في معالجتها على البُعد المعالج للأزمة وهو أحد بُعدي نظرية الإطار الإعلامي للتأثير في المتلقي والذي يركز على تخفيف آثار الأزمة وأفضل الحلول المقترحة لها على حساب البُعد العرضي الذي يركز على أصل ومنشأ الأزمة ويهتم بأسباب المشكلة وجذورها، وهو ما يمكن التدليل عليه بغياب الاهتمام بالمراحل الأولى للأزمة، ونوعية الأطر الإعلامية وآليات التأكيد والأفكار المطروحة التي جاءت في المراتب الأولى في معالجة صحف الدراسة للجائحة. وتقترح الدراسة مجموعة من المقترحات أبرزها عمل مرصد إعلامي تابع لكل وزارة بهدف متابعة وتنسيق الاستجابات الإعلامية بشكل فعّال وتعزيز فعالية إدارة الأزمات وتحسين التواصل الإعلامي بالإضافة إلى وضع خطة مشتركة بين الإعلام والتعليم من خلال تطوير برامج تعليمية متكاملة من تصميم مناهج دراسية متخصصة تجمع بين مبادئ الإعلام وأساليب البحث العلمي وإدخال مقررات تتناول أساسيات العلوم فضلًا عن إطلاق مشاريع بحثية مشتركة تجمع بين طلاب الإعلام والخبراء والمتخصصين في مجالات العلوم المختلفة من ناحية، وأعضاء هيئة التدريس في مجال الإعلام العلمي من ناحية أخرى.
The problem of the study is summarized in monitoring, analyzing and interpreting the press coverage of the Corona crisis in German-speaking countries, the way they managed the crisis, and the different stages it went through from the moment it occurred through its various peaks, during the period from 2020 to 2022, on a sample of websites of German-speaking newspapers, namely the German magazine Der Spiegel, the Austrian newspaper Die Presse and the Swiss newspaper Tagesanzeiger. The importance of this study stems from the importance of the crisis itself, the damage it left behind, and the human and economic losses that struck the whole world, as the Corona pandemic did not differentiate between major countries or third world countries. Everyone is still seeking to recover from its ongoing impact until now, in addition to trying to come up with a journalistic model that can be used as a guide in dealing with crises and health epidemics in particular. The study aims primarily to identify how the German-language newspapers under study dealt with the Corona crisis. From this goal, a set of sub-goals can be derived, the most important of which is monitoring the journalistic editing techniques used in the treatment, analyzing the highlighting elements that the study newspapers relied on in their treatment of the crisis, in addition to describing the media frameworks that the press used in its treatment of the Corona pandemic and analyzing the mechanisms used in the media framing of the pandemic, in addition to monitoring the most important ideas related to the Corona crisis that were presented in the journalistic treatment. Finally, determining the possibility of considering the journalistic treatment of the Corona virus crisis by German-language newspapers as an example to be used as a guide in dealing with crises in general and health epidemics in particular in the future. The main question of this study is: "How did German-language newspapers address the Corona virus crisis?" This study is considered a descriptive study that relies on the media survey method to obtain data and information related to the journalistic treatment of the Corona crisis, and to analyze and interpret it in terms of form and content in a way that achieves the objectives of the study and answers its questions, in addition to the method of systematic comparison in part of the study to compare the differences and agreements between the journalistic treatments in the sample newspapers, by relying on the content analysis tool within the framework of using the theory of media frames and the crisis management approach. One of the most prominent results of this study is the dominance of news objectives over publication objectives in the three study newspapers, which can be linked to the interest in news materials in the editorial arts used. However, unexpectedly, awareness objectives came in third place in Tagesanzeiger and fourth in Der Spiegel and Die Presse, as this function came in last place after the news, guidance and advisory functions, and often warning functions, which is taken negatively on this treatment, in addition to the lack of balance in the newspapers’ management of the different stages of the crisis, as the treatment is focused on the stages of maturity, then decline and contraction, with an almost complete absence of the stage of birth, growth and expansion, which indicates the lack of interest of the newspapers in preparing the public at the moment of the crisis. The absence of the disappearance stage is also noted in the results, but this is logical because the crisis has not disappeared until this moment and there is continued talk about its repercussions and how to deal with its losses. The study newspapers also focus in their treatment on the therapeutic dimension of the crisis, which is one of the two dimensions of the media framework theory for influencing the recipient, which focuses on mitigating the effects of the crisis and the best proposed solutions for it, at the expense of the tangential dimension, which focuses on the origin and source of the crisis. It is concerned with the causes and roots of the problem, which can be demonstrated by the lack of interest in the early stages of the crisis, the quality of media frameworks, confirmation mechanisms, and the ideas presented that came in the first places in the study newspapers’ treatment of the pandemic. The study proposes a set of proposals, most notably the establishment of a media observatory affiliated with each ministry with the aim of effectively monitoring and coordinating media responses, enhancing the effectiveness of crisis management, and improving media communication, in addition to developing a joint plan between media and education by developing integrated educational programs from the design of specialized curricula that combine media principles and scientific research methods, and introducing courses that address the basics of science, in addition to launching joint research projects that bring together media students, experts, and specialists in various fields of science on the one hand, and faculty members in the field of scientific media on the other hand.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.