Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على حل المشكلات لتنمية التصميم الإبداعي لدى طالب الهندسة الميكانيكية باستخدام الهندسة العكسية / إعـداد محمود عبد الحليم حماد؛ إشـــــــــراف أ. م د. عمرو مصطفى أحمد، أ.د. أسامة محمود فراج، أ.م د. تامر محمد أحمد خلف.

By: Contributor(s): Material type: TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 211 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a program based on reverse engineering to develop creative design for mechanical engineering students in the light of the fourth industrial revolution [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 620.0042
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدف البحث الحالي إلى فاعلية برنامج قائم على حل المشكلات لتنمية التصميم الإبداعي لدى طالب الهندسة الميكانيكية باستخدام الهندسة العكسية، من خلال عرض الإطار العام للبحث، ودور حل المشكلات في التعليم الهندسي للوصول إلى الإبداع والتصميم الإبداعي لدي طالب الهندسة الميكانيكية والهندسة العكسية وواقع استخدامها لتنمية التصميم الإبداعي، ثم تم تناول خطوات تصميم مادة المعالجة التجريبية برنامج قائم على حل المشكلات لتنمية التصميم الإبداعي لدي طالب الهندسة الميكانيكية باستخدام الهندسة العكسية، وكيفية بناء أدوات البحث وخطوات التجربة الاستطلاعية والتجربة الأساسية وتم عرض التجربتين على نخبة مختارة من الأساتذة وأعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية وذلك لاستطلاع آرائهم بشأن مدى مناسبة التجربتين لواقعنا الحالي، وأخيراً عرض النتائج الخاصة بأداء طلاب الفرقة الرابعة بكلية الهندسة مجموعة الدراسة على معرفة فاعلية تطبيقات الهواتف الذكية المعززة بنماذج ثلاثية الأبعاد لتطوير القدرة على التصميم الإبداعي.Summary: The current research aimed to evaluate the effectiveness of a problem-based program for developing creative design skills among mechanical engineering students using reverse engineering. This was achieved by presenting the general framework of the research, the role of problem-solving in engineering education to foster creativity and creative design among mechanical engineering students, and the reality of using reverse engineering to enhance creative design. The steps for designing the experimental treatment program based on problem-solving to develop creative design skills among mechanical engineering students using reverse engineering were then discussed. Additionally, the construction of research tools, the steps for the exploratory experiment, and the main experiment were outlined. Both experiments were presented to a selected group of professors and faculty members from Egyptian universities to gather their opinions on the suitability of the two experiments for our current context. Finally, the results regarding the performance of fourth-year engineering students in the study group were presented, focusing on the effectiveness of smartphone applications enhanced with three-dimensional models for developing creative design abilities.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.08.Ph.D.2024.مح.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100032697000

Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 173-197.

هدف البحث الحالي إلى فاعلية برنامج قائم على حل المشكلات لتنمية التصميم الإبداعي لدى طالب الهندسة الميكانيكية باستخدام الهندسة العكسية، من خلال عرض الإطار العام للبحث، ودور حل المشكلات في التعليم الهندسي للوصول إلى الإبداع والتصميم الإبداعي لدي طالب الهندسة الميكانيكية والهندسة العكسية وواقع استخدامها لتنمية التصميم الإبداعي، ثم تم تناول خطوات تصميم مادة المعالجة التجريبية برنامج قائم على حل المشكلات لتنمية التصميم الإبداعي لدي طالب الهندسة الميكانيكية باستخدام الهندسة العكسية، وكيفية بناء أدوات البحث وخطوات التجربة الاستطلاعية والتجربة الأساسية وتم عرض التجربتين على نخبة مختارة من الأساتذة وأعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية وذلك لاستطلاع آرائهم بشأن مدى مناسبة التجربتين لواقعنا الحالي، وأخيراً عرض النتائج الخاصة بأداء طلاب الفرقة الرابعة بكلية الهندسة مجموعة الدراسة على معرفة فاعلية تطبيقات الهواتف الذكية المعززة بنماذج ثلاثية الأبعاد لتطوير القدرة على التصميم الإبداعي.

The current research aimed to evaluate the effectiveness of a problem-based program for developing creative design skills among mechanical engineering students using reverse engineering. This was achieved by presenting the general framework of the research, the role of problem-solving in engineering education to foster creativity and creative design among mechanical engineering students, and the reality of using reverse engineering to enhance creative design. The steps for designing the experimental treatment program based on problem-solving to develop creative design skills among mechanical engineering students using reverse engineering were then discussed. Additionally, the construction of research tools, the steps for the exploratory experiment, and the main experiment were outlined. Both experiments were presented to a selected group of professors and faculty members from Egyptian universities to gather their opinions on the suitability of the two experiments for our current context. Finally, the results regarding the performance of fourth-year engineering students in the study group were presented, focusing on the effectiveness of smartphone applications enhanced with three-dimensional models for developing creative design abilities.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library