Effect of motor imagery training on hand function and upper limb coordination in children with hemiplegic cerebral palsy / by Mennatallah Hesham Ahmed Fawzy ; Supervisors Prof. Dr. Zeinab Ahmed Hussein, Prof. Dr. Abdelrahman Abdelrazek, Prof .Dr. Walaa A. Abd El-Nabie.
Material type:
TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 127 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- تأثير التدريب الحركي التخيلي على وظيفه اليد و تنسيق الطرف العلوي لدي الأطفال المصابين بالفالج الشقي [Added title page title]
- 615.82
- Issues also as CD.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.21.06.M.Sc.2024.Me.E (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110092328000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.
Bibliography: pages 81-95.
Background: Both impairment of hand function and upper limb coordination are the main problems facing children with hemiplegic cerebral palsy. Purpose: The present study aims to evaluate the effect of motor imagery on hand function and upper limb coordination in children with hemiplegic cerebral palsy. Methods: Thirty-six children with hemiplegic cerebral palsy ranging in age from seven to twelve years participated in this study and were recruited from Outpatient Clinics of Physical Therapy Faculty of Cairo University. They were randomly allocated to one of two groups، control, and study. Children in both groups received a designed physical therapy program in addition, children in control group received tailored occupational therapy program to improve hand function and upper limb coordination, while children in study group received motor imagery training. Treatment program was conducted for both groups for one hour, three sessions per week for twelve consecutive weeks. Fine manual control (fine motor precision and fine motor integration) and fine manual coordination (manual dexterity and upper limb coordination) were assessed pre and post treatment by Bruinisky Oseretsky test for motor proficiency (BOT-2). Results: There was a statistical significance improvement in fine manual control, manual coordination, and fine motor composite (fine manual control and fine manual coordination) post treatment compared with that pre-treatment in both groups (p>0.01). There was a statistical significance improvement in manual coordination and fine motor composite of study group compared with that of control group post treatment (p < 0.01), while there was no significant difference in fine manual control between groups post treatment (p > 0.05). Conclusion: Motor imagery may provide complementary training strategy that promotes movement planning, coordination, and execution precision among children with cerebral palsy.
الخلفية: يعتبر ضعف وظيفة اليد وتنسيق الطرف العلوي هما مشكلتان رئيسيتان تواجهان الأطفال المصابين بالفالج الشقي الغرض: يهدف العمل الحالي إلى دراسة تأثير التدريب الحركي التخيلي على وظيفة اليد وتنسيق الطرف العلوي لدى الأطفال المصابين بالفالج الشقي. الطرق: شاركت في هذه الدراسه سته و ثلا ثوت طفلا مصابًا بالفالج الشقي من كلا الجنسين، تتراوح أعمارهم من سبع إلى اثني عشر عامًا .تم اختيارهم من العيادات الخارجية بكليه العلاج الطبيعي ،جامعه القاهره. لقد تم توزيع الاطفال بشكل عشوائي الي مجموعتين : المجموعة الضابطة ومجموعة الدراسة. تلقى الأطفال في كلتا المجموعتين برنامج علاج طبيعي مصمم بالإضافة إلى ذلك، تلقى الأطفال في المجموعة الضابطة برنامج علاج وظيفي مصمم خصيصًا لتحسين وظيفة اليد وتنسيق الطرف العلوي، بينما تلقى الأطفال في مجموعة الدراسة تدريبًا على برنامج التدريب الحركي التخيلي .تم إجراء برنامج العلاج لكلا المجموعتين لمدة ساعة واحدة، ثلاث جلسات أسبوعيًا لمدة اثني عشر أسبوعًا متتاليًا. تم تقييم التحكم اليدوي الدقيق (دقة الحركة الدقيقة والتكامل الحركي الدقيق) والتنسيق اليدوي الدقيق (البراعة اليدوية وتنسيق الطرف العلوي) قبل وبعد العلاج باستخدام اختبار Bruinisky Oseretsky للكفاءة الحركية (BOT-2). النتائج: كان هناك زياده ذات دلاله احصائيه في التحكم اليدوي الدقيق و التتسيق اليدوي و التركيب الحركي الدقيق بعد العلاج مقارنه بما قبل العلاج (P>0.01 ) بالإضافة إلى أنه هناك زياده ذات دلاله احصائيه في التنسيق اليدوي و التركيب الحركي الدقيق لمجموعة الدراسه مقارنه بمجموعه التحكم بعد العلاج (P>0.01) في حين لم يكن هناك فرق كبير في التحكم اليدوي الدقيق بين المجموعات بعد العلاج (p>0.05). الاستنتاج: يعد استخدام التدريب الحركي التخيلي استراتيجية تدريب تكميليه تعزز تخطيط الحركة والتنسيق ودقة وظيفه اليد و الطرف العلوي لدي الاطفال المصابين بالفالج الشقي.
Issues also as CD.
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.