العلاقة بين رأس المال الفكري الأخضر والتوجه الريادي الأخضر : دور ممارسات إدارة الموارد البشرية الخضراء كمتغير وسيط / إعداد سمية محمد جمال الدين مهدي عابد؛ إشراف أ.د/ عادل محمد زايد.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2025Description: 157 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- The relationship between green intellectual capital and green entrepreneurial orientation : The role of green human resource management practices as a mediating variable [Added title page title]
- 331.11
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.05.01.Ph.D.2025.سم.ع (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032717000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2025.
ببليوجرافيا: صفحات 135-156.
تهدف هذه الدراسة إلى دراسة العلاقة بين رأس المال الفكري الأخضر بأبعاده الثلاثة (رأس المال البشري الأخضر – رأس المال البنيوي الأخضر – رأس المال العلاقاتي الأخضر) والتوجه الريادي الأخضر، كما تهدف الدراسة إلى دراسة الدور الوسيط لإدارة الموارد البشرية الخضراء. تم توزيع قوائم الاستقصاء على عينة من المديرين والمشرفين بسلاسل مطاعم الخدمة السريعة الدولية (QSR) بالقاهرة الكبرى، وبلغ عدد القوائم الصالحة للتحليل (394). وتم استخدام برنامج SPSS v. 20 في التحليل الوصفي، وبرنامج Smart Pls v. 3.2.2 في التحليل الإحصائي لاختبار فروض البحث باستخدام أسلوب نمذجة المعادلات الهيكلية. أظهرت النتائج تأثير رأس المال البشري الأخضر ورأس المال العلاقاتي الأخضر على ممارسات إدارة الموارد البشرية الخضراء، بينما لم يكن لرأس المال الهيكلي الأخضر تأثير إيجابي على ممارسات إدارة الموارد البشرية الخضراء. كما كشفت نتائج الدراسة أن رأس المال البشري الأخضر ورأس المال الهيكلي الأخضر يؤثران بشكل إيجابي على التوجه الريادي الأخضر في حين لم يكن لرأس المال العلاقاتي الأخضر تأثير إيجابي على التوجه الريادي الأخضر. بالإضافة إلى ذلك، كشفت النتائج أن ممارسات إدارة الموارد البشرية الخضراء تؤثر بشكل إيجابي على التوجه الريادي الأخضر. وأخيرًا، كشفت نتائج الدراسة أن ممارسات إدارة الموارد البشرية الخضراء تتوسط بشكل إيجابي العلاقات بين( رأس المال البشري الأخضر ، رأس المال العلائقي الأخضر) والتوجه الريادي الأخضر
This study aims to examine the relationship between green intellectual capital in its three dimensions (green human capital - green structural capital - green relationship capital) and green entrepreneurial orientation, the study also aims to examine the mediating role of green human resources management. Design/methodology/approach: A number of (420) questionnaires were distributed to a sample of managers and supervisors of international quick service restaurant (QSR) chains in Greater Cairo, and the number of valid questionnaires for analysis was 394. The SPSS v. 20 program was used in the descriptive analysis, and Smart Pls v. 3.2.2 program was used in the statistical analysis to test the research hypotheses using the structural equation modelling method. Findings: The results showed the impact of green human capital and green relationship capital on green human resource management practices, while green structural capital had no impact on green human resource management practices. The study findings also revealed that green human capital and green structural capital positively influence green entrepreneurial orientation while green relational capital had no impact on green
entrepreneurial orientation. Additionally, the results revealed that green human resource management practices positively influence green entrepreneurial orientation. Finaly, The study findings revealed that green human resource management practices positively mediates the relationships between green human capital, green relationship capital and influence green entrepreneurial orientation.
Practical Implications: This study attempts to shed some light on the significance of green entrepreneurial orientation due to the importance of environmental sustainability not only to seize the economic, environmental and social “shared value”; but also, to the company’s reputation and performance on one hand, and achieving a sustainable competitive advantage on the other hand.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.