الذكاء الاصطناعي ودوره في تطوير اداء مشاريع التحول الرقمي : دراسة ميدانية / إعداد عبد الرحمن غريب محمود زكي؛ إشـــراف أ.د/ آمال سليمان حسن، د/أمجد بهاء الدين عبد الرحيم.
Material type:
TextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2025Description: 153 ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- Artificial intelligence and its role in developing the performance of digital transformation projects : Field study [Added title page title]
- 658.404
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.18.06.Ph.D.2025.عب.ذ (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100032743000 |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2025.
ببليوجرافيا: صفحات 134-145.
تناولت الدراسة دور الذكاء الاصطناعي في تحسين وتطوير أداء مشاريع التحول الرقمي في المؤسسات التعليمية، مع التركيز على جامعة السويس كمثال ميداني. وتهدف إلى تقديم فهم شامل لتأثير الذكاء الاصطناعي في تطوير الأداء الأكاديمي والإداري، وتعزيز الكفاءة التشغيلية، والقدرة التنافسية. تتزامن هذه الدراسة مع التوجهات العالمية ورؤية مصر 2030 التي تعزز أهمية التحول الرقمي كمحرك رئيسي للتطور المؤسسي. تهدف الدراسة إلى قياس تأثير الذكاء الاصطناعي على كفاءة مشاريع التحول الرقمي، وتحديد مستوى تبنيه في إدارة البيانات وتنمية المهارات التقنية للكوادر البشرية. كما تسعى إلى التحقق من وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الاصطناعي وتطوير مشاريع التحول الرقمي، إلى جانب الكشف عن الفروق في هذه العلاقة بناءً على متغيرات ديموغرافية مثل العمر، الجنس، المستوى التعليمي، والخبرة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وشملت عينة ميدانية من 312 فردًا من الجهاز الإداري لجامعة السويس. أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية بين استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي وتطوير أداء مشاريع التحول الرقمي، حيث تحسنت الأنظمة الأكاديمية والإدارية بشكل ملحوظ مع زيادة الاعتماد على الذكاء الاصطناعي. أوصت الدراسة بزيادة الاستثمار في تقنيات الذكاء الاصطناعي، وأتمتة العمليات الإدارية، وتحليل البيانات بشكل فعال. كما دعت إلى تعزيز تدريب الموارد البشرية عبر ورش عمل متخصصة، وتكامل الأنظمة التقليدية مع الذكاء الاصطناعي لتحقيق انتقال سلس وفعال، مما يسهم في تحسين الأداء المؤسسي والنتائج الأكاديمية والإدارية.
The study investigates the role of artificial intelligence (AI) in enhancing digital transformation projects, with Suez University as a case study. It highlights how AI contributes to improving academic and administrative performance, operational efficiency, and institutional competitiveness. This aligns with global trends and Egypt's Vision 2030, which positions digital transformation as a cornerstone for institutional growth and development. The research examines AI's impact on operational efficiency, project acceleration, and achieving desired goals. It evaluates the extent of AI adoption in areas like data management, technical skill development, and academic-administrative systems. Additionally, it explores the relationship between AI applications and improved project performance, considering demographic and professional variables such as education, experience, and age. Adopting a descriptive analytical approach, the study surveyed 312 administrative staff members at Suez University. The findings revealed a positive relationship between increased AI usage and enhanced performance of digital transformation projects. AI proved instrumental in boosting operational efficiency and advancing academic and administrative management systems. Key recommendations include investing in AI technologies to automate administrative processes and integrating AI with traditional systems for a seamless transition. The study also stresses the importance of training staff through workshops to develop their technical skills and optimize productivity. Furthermore, enhancing infrastructure and allocating resources for AI technologies are crucial to improving digital transformation outcomes. The study concludes that AI plays a critical role in advancing digital transformation in universities by improving efficiency, accelerating processes, and enhancing technical skills. Continuous investment in AI technologies and capacity-building initiatives is essential for achieving long-term institutional success.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.