Virtual reality training versus selected physical therapy program on hand function of hemiparetic patients / by Abdelrhman Ahmed Ibrahim Abdallah ; Supervisors Dr. Salah Abdel-Monem Sawan, Dr. Ebtesam Mohammed Fahmy, Dr. Shaima Mohammed Abdelmageed.
Material type:
TextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2025Description: 43 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type: - text
- Unmediated
- volume
- التدريب بالواقع الإفتراضي مقابل برنامج العلاج الطبيعي المختار على وظيفة اليد لدى مرضى الشلل النصفي [Added title page title]
- 615.82
- Issues also as CD.
| Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Thesis
|
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.21.11.M.Sc.2025.Ab.V (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010110092847000 |
Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.
Bibliography: pages 37-41.
Background: Loss of hand function after a stroke is a major rehabilitation issue that affects millions of individuals worldwide. To restore hand function post stroke, more potent rehabilitation treatments are required. Training in virtual reality (VR) offers a novel and possibly successful way to administer physical therapy.
Objective: This study aimed to compare the effect of virtual reality training versus selected physical therapy program on improving hand function in chronic stroke patients.
Methodology: Forty-five subjects of both sexes with hemiparesis due to cerebrovascular stroke (CVS) were enrolled in this study. Participants were assigned randomly into three matched groups. Group I (GI) included 15 patients (nine males,six females) received virtual reality training, Group II (GII) included 15 patients (eight males, seven females) received a selected physical therapy program which included sustained stretching exercises for wrist flexors, passive and active assisted facilitation exercises of the affected upper limb, strengthening exercise, and Proprioceptive Neuromuscular Facilitation (PNF) techniques. Group III (GIII) included 15 patients (seven males, eight females) received the same virtual reality training and selected physical therapy program.
Assessment: The hand-held dynamometer and goniometer were used to assess the strength and wrist range of motion (ROM) respectively. The Purdue Pegboard test was used to test fingertip hand function. All measures were collected pre and post treatment.
Results: After four weeks of intervention, there were statistically significant improvement in all outcome measures in the three groups (p-value <0.05). Moreover, there were statistically significant differences between the three groups in all measured variables post treatment in favor of Group III (p-value < 0.05). Also, there was a statistically significant difference in all outcome measures post-intervention between groups I and II in favor of group I (p-value < 0.05).
Conclusion: Virtual reality training is a promising adjunct in stroke rehabilitation, demonstrating significant benefits on hand strength, wrist ROM and functional performance of the hand.
الخلفية: يُعد فقدان وظيفة اليد بعد السكتة الدماغية من المشكلات الرئيسية في مجال التأهيل، حيث يؤثر على ملايين الأفراد حول العالم. ولإعادة تأهيل هؤلاء المرضى، هناك حاجة إلى علاجات تأهيلية أكثر فاعلية. ويُعد التدريب باستخدام الواقع الإفتراضي طريقة جديدة ومحتملة لتقديم برامج العلاج الطبيعي.
الهدف: إستهدفت هذه الدراسه مقارنة تاثير التدريب بالواقع الإفتراضي مقابل برنامج علاج طبيعي المختار علي وظيفة اليد لدي مرضي السكته الدماغيه المزمنه.
المنهجية: شملت الدراسة خمسة وأربعين مريضًا من الجنسين يعانون من شلل نصفي نتيجة سكتة دماغية وعائية مزمنة، تراوحت أعمارهم بين 45 و 65 عاما. تم توزيع المشاركين عشوائيًا إلى ثلاث مجموعات متجانسه. ضمت المجموعة الأولى خمس عشرة مريضًا تلقوا تدريبًا بالواقع الإفتراضي. وضمت المجموعة الثانية خمس عشرة مريضا تلقوا برنامجًا مختارًا من العلاج الطبيعي شمل تمارين إستطالة مستمرة لعضلات ثني ومدي الرسغ، وتحريك سلبي ومساعد نشط للطرف العلوي، وتمارين تقوية، وتقنيات تسلسل العصب العضلي. و ضمت المجموعة الثالثة خمس عشرة مريضا تلقوا نفس التدريب بالواقع الافتراضي وبرنامج العلاج الطبيعي المختار معا. وقد كانت جلسات العلاج بواقع ثلاث مرات أسبوعيا علي مدار أربعة أسابيع متتالية. تم إستخدام جهاز قياس القوة اليدوي الديناموميتر وجهاز قياس مدى الحركة لتقييم قوة قبضة اليد ومدى حركة الرسغ، كما تم استخدام إختبار بورديو بيجبورد لتقييم مهارة اليد. وقد تم جُمع جميع القياسات قبل وبعد إنتهاء فترة العلاج و تحليلها إحصائيا.
النتائج : لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات الثلاث في جميع المتغيرات المقاسة قبل العلاج. بعد أربعة أسابيع من التدخل العلاجي، لوحظ تحسن ذو دلالة إحصائية في جميع المقاييس النتائج في المجموعات الثلاثة. بالإضافة إلى ذلك، وُجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات الثلاث بعد العلاج لصالح المجموعة الثالثة، كما وجد فارق إحصائي بين المجموعتين الأولى والثانية بعد التدخل لصالح المجموعة الأولى.
الخلاصة : يُعد التدريب باستخدام الواقع الإفتراضي إضافة واعدة في تأهيل مرضى السكتة الدماغية، حيث أظهر فوائد كبيرة في
Issues also as CD.
Text in English and abstract in Arabic & English.
There are no comments on this title.