قصص النشء الفارسي عند ”محمود كيانوش” : المجموعة القصصية ز بالای پله چهلم - من أعلى الدرجة الأربعين للسلم” نموذجادراسة تحليلية وترجمة /
Persian Adolescent Stories by Mahmoud Kianush ”AzBalaiPelehchehlom Collection of Stories - Above the Fortieth Step of The Ladder” As a Model, An Analytical Study and Translation.
اعداد هناء أحمد عبده محمد ؛ اشراف ا.د. إيناس محمد عبد العزيز.
- 324 صفحة . : ايضاحيات؛ 25سم. CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات. 227-238.
تتناول الدراسة المجموعة القصصية از بالای پله چهلم - مِنْ أعلى الدرجة الأربعين للسلم) للكاتب الإيراني محمود كيانوش (1934 2021 من خلال دراسة تحليلية وصفية تتعمق في النص وتحلل الطاقات الإبداعية الكامنة فيه، مع ترجمة المجموعة القصصية التي تأتي أهميتها من أهمية المرحلة العمرية التي يتوجه إليها الكاتب بمجموعته وهي مرحلة النشء . وتضم المجموعة القصصية اثنتي عشرة قصة قصيرة، تتراوح عدد صفحاتها من 7 إلى 8 صفحات لكل قصة، وهي قصص منفصلة متصلة تُسلط الضوء على عدد من المواقف الحياتية التي مر بها الكاتب، مُقدمة بشكل مبسط يتناسب مع المرحلة العمرية المخاطبة بها؛ حيث يقوم الكاتب فيها بنقل تجربته الشخصية إلى ابنه ذي الخامسة عشر عاما، وهنا نجد أن مضمون هذه القصص يأخذنا إلى نوع أدبي آخر ألا وهو السيرة الذاتية، فالمجموعة عبارة عن سيرة ذاتية صبها الكاتب في شكل قصص وقدمها لابنه وللأبناء من نفس عمره لكي يستفادوا منها. وقد ركز الكاتب في المجموعة القصصية على عدد من القضايا والمشكلات الاجتماعية التي قد تواجه الأسرة ومدى أثر هذه المشكلات على شخصيات الأبناء. وقد استطاع الكاتب أن يسرد تلك المشكلات ويصورها بواقعية من خلال معايشته لتلك المشكلات. وقد اعتمدت الدراسة على بعض الأدوات المنهجية مثل الوصف والتحليل والنقد للتعرف على النوع الأدبي الذي تنتمي إليه المجموعة القصصية وكذلك للتعرف على أهم الخصائص الفنية لها وتحليلها من حيث الشكل . وكذلك المنهج النفسي ، والمنهج الاجتماعي؛ حيث تتيح هذه المناهج التعمق في فهم الحالة النفسية للشخصيات ورصد المشكلات الاجتماعية التي تعرضها المجموعة وأسبابها والنتائجالمترتبة عليها. The study deals with “Persian Adolescent Stories by Mahmoud Kianush ”Az Balai Peleh Chehlom Collection of Stories - Above the Fortieth Step of The Ladder” through a descriptive analytical study that delves into the text and analyzes the creative sides inherent in it, with the translation of the collection of stories which importance comes from the significance of the age group that the writer addresses through his collection, which is adolescence. The collection of stories includes twelve short stories. The number of pages range from 7 to 8 pages for each story. They are separate, connected stories that highlight a number of life situations that the writer has gone through presented in a simplified manner that suites the addressed age group, where the writer carries his personal experience to his fifteen-year-old son. Here we find that the content of these stories takes us to another literary genre, which is the autobiography. The collection is an autobiography that the writer wrote it in the form of stories and presented it to his son and to children of the same age in order to benefit from it. In the collection of stories, the writer focused on a number of social issues and problems that the family may encounter as well as the impact of these problems on the personalities of the children. The writer was able to narrate these problems and describe them realistically by experiencing these problems. The study relied on some methodological tools such as description, analysis and criticism to identify the literary genre to which the collection of stories belong, and to identify the most important technical characteristics of it and analyze it in terms of form; as well as psychological approach, and the social approach. These approaches allow for a deeper understanding of the psychological state of the characters and to observe the social problems presented by the collection, their causes and consequences.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الأدب الفارسي
محمود کیانوش قصص النشء المجموعة القصصية ا) بالای پله چهلم - مِنْ أعلى الدرجة الأربعين للسلم) القضايا الاجتماعية والأسرية.