شذى محمود عطاالله قمر،

استراتيجيات انتشار الأخبار الزائفة على مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقتها بوعي الجمهور تجاه الشئون العامة في مصر/ Strategies of Social Media Fake News Spread and its Relation to Audience Awareness Towards Public Affairs in Egypt إعداد شذى محمود عطاالله قمر؛ إشراف أ.د. شريف درويش اللبان . - 250 صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 233-250.

تمثلت مشكلة الدراسة في التعرف على رصد أهم استراتيجيات انتشار الأخبار الزائفة على مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقتها بوعي الجمهور تجاه الشئون العامة في مصر، وتحليل مضمون تلك الأخبار، وتحديد أهدافها، واتجاهات الجمهور المصري نحوها. استهدفت الدراسة تحليل تأثير الأخبار الزائفة المنتشرة على مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل وعي الجمهور المصري. والكشف عن دور مواقع التواصل الاجتماعي في نشر تلك الأخبار الزائفة. اعتمدت الباحثة في دراستها على نظرية الاعتماد على وسائل الإعلام Media Dependency إطاراً نظرياً لدراستها. اعتمدت الدراسة على منهج أساسي: منهج المسح بشقيه الوصفي والتحليلي. وتم جمع بيانات الدراسة من خلال استخدام استمارتي (تحليل المضمون والاستبيان. وتحددت عينة الدراسة التحليلية في دراسة موقعي (فيسبوك – تويتر) من خلال تحميل محتوى عينة من الأخبار الزائفة أو المغلوطة التي نشرت عبر هذين الموقعين. وقامت الباحثة بمتابعة ورصد الأخبار الزائفة التي انتشرت عبر موقعي فيسبوك وتويتر خلال الفترة من 1 يونيو وحتى 30 نوفمبر 2022. واسترشدت في ذلك بالأخبار الزائفة التي رد عليها المكتب الإعلامي التابع لمركز المعلومات ودعم اتخاذ القرار بمجلس الوزراء خلال تلك الفترة، وقد بلغ عدد الأخبار الزائفة 187 خبر زائف. وتحددت عينة الدراسة الميدانية في اختيار عينة متاحة من الجمهور المصري في المرحلة العمرية مابين (18 عاماً إلى 45 عاماً فأكثر) ممن يستخدمون شبكات مواقع التواصل الاجتماعي وذلك من خلال رفع استمارة استقصاء على موقع (جوجل فورم – Google form) في الفترة من 1 أكتوبر إلى 30 فبراير، وبلغ عدد الاستمارات التي تلقتها الباحثة 400 استمارة، حيث تم التطبيق على 400 مبحوث. وجاءت نتائج الدراسة التحليلية حظيت فئة (صفحة- page) على المرتبة الأولى كوسيط إعلامي لنشر الأخبار الزائفة عينة الدراسة وذلك بنسبة (67.4%)، تلتها الحسابات الشخصية بنسبة (20.8%). بينما جائت في المرتبة الأخيرة فئة (المجموعات- groups) كوسيط إعلامي مستخدم في نشر الأخبار الزائفة. حصل موقع (فيسبوك) على المرتبة الأولى من حيث أكثر المواقع التي وردت عليها الأخبار الزائفة عينة الدراسة بنسبة (94.2%)، بينما حاز موقع (تويتر) على المركز الثاني بنسبة (5.3%)، وجاء موقع (اليوتيوب) في المركز الأخير كموقع وردت عليه الأخبار الزائفة الدراسة بنسبة (0.5%). The problem of the study is to identify the most important strategies for the spread of fake news on social media platforms and their relationship to the public's awareness of public affairs in Egypt, analyzing the content of this news. In the era of social media, we live in a different media environment, where fake news spreads faster than real news and at a much faster pace from multiple sources. With the emergence of fake and misleading news, it has become a phenomenon that threatens the stability of societies and countries by spreading misleading information through these sites. The researcher used a questionnaire form as a tool for collecting field study data, and the number of questionnaires received by the researcher was 400, applied to an available sample of the Egyptian public aged 18 to 45 years old. The researcher followed and monitored the fake news that spread on Facebook and Twitter from June 1st to November 30th, 2022. The researcher also relied on the fake news that the Information Center and Decision Support Office responded to during that period. The number of fake news was 187.
The researcher relied on the Media Dependency theory as a theoretical framework for her study. The study adopted a primary methodology: the survey method, with its descriptive and analytical components. The study data was collected using two instruments (content analysis and questionnaire. The study aimed primarily to monitor the most important strategies for spreading fake news on social media platforms and their relationship to public awareness of public affairs. Analyzing the impact of fake news spread on social media platforms in shaping the awareness of the Egyptian public.Identifying the role of social media platforms in spreading fake news. There is a statistically significant correlation between the intensity of the researchers' follow-up of social media platforms and their level of trust in what these platforms publish. There is a statistically significant correlation between the strategies for spreading fake news on social media platforms and the level of public awareness of public affairs in Egypt. The results of the study regarding the dissemination of fake news in the study sample categories (how they were disseminated). The category of pages was ranked first as a media outlet for disseminating fake news in the study sample, with a percentage of 67.4%, followed by personal accounts with a percentage of 20.8%. The category of groups was ranked last as a media outlet for disseminating fake news in the study sample, with a percentage of 11.8%. The hypothesis stating that there is a statistically significant inverse correlation between the researchers' frequency of using social media and their trust in what these sites publish has been proven to be true. Therefore, the higher the researchers' frequency of using social media, the lower their trust in what these sites publishes. There is a correlation between the strategies used to spread fake news on social media and the level of public awareness towards public affairs in Egypt. The hypothesis stating that there is a statistically significant correlation between the researchers' opinion on the role of social media in creating and spreading fake news in Egyptian society and their support for the necessity of enacting laws to criminalize the spread of fake news on social media has been proven to be true. Therefore, the higher the researchers' perception of the role of social media in creating and spreading fake news in Egyptian society.





النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.


الصحافة المصرية--

الأخبار الزائفة مواقع التواصل الاجتماعى

071.0962