خالد حافظ معبدي

دور إنشاء وإدارة الموانئ الجافة والخدمات اللوجستية على مبادرة الحزام والطريق بمصر : (دراسة حالة) / The Role of establishing and managing dry ports and logistics services on the Belt and Road initiative in Egypt (case study) مقدمة من الطالب خالد حافظ معبدي؛ تحت اشراف ا.د.محمد مصطفى، د. رباب صبحى. - 128 وراق : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: اوراق 114-123.

أصبحت الموانئ الجافة ضرورة لإنعاش حركة التجارة وتنشيط الصادرات المصرية بعد أن ثبت عدم قدرة المستودعات الجمركية على استيعاب الحاويات مما يؤدى إلى زيادة الأعباء نتيجة بقاءها لفترة طويلة على الإرصفة أو داخل الموانئ البحرية، ويكمن الغرض من انشاء الموانئ الجافة الى تقليل تكاليف الإنتاج عن طريق خفض التكاليف المتعلقة بالأنشطة والخدمات اللوجيستية المختلفة علاوة علي تخفيف التكدس بالموانئ البحرية وتسهيل عمليات الإنتاج والتوزيع وتقديم الخدمات القيمة المضافة من خلال منظومة متكاملة تضم عمليات النقل المتعدد الوسائط للبضائع. وقد هدفت الدراسة الحالية إلي تحديد دور إنشاء وإدارة الموانئ الجافة والخدمات اللوجستية على المبادرات العالمية المنضمة إليها مصر بالتطبيق على مبادرة الحزام والطريق، ووضع خطة عمل تكون بمثابة خراطة طريق للمسؤولين عن انشاء الموانئ الجافة لتحديد أولويات التنفيذ لتحقيق أقصى استفادة.
وقد استخدم الباحث في إعداد هذه الدارسه المنهج الوصيفي التحليلي، كما تم استخدام الاسلوب الاحصائي باستخدام عدد من الاختبارات، وقد تكون مجتمع الدراسة من العاملين بقطاع الموانئ واللوجستيات وقد تم اختيار عينة ممثل من هذا المجتمع عددها 385 مفرده لتعكس كافة الاراء بما يخدم موضوع الدراسة.
وكانت أهم النتائجكالاتي:
1- أظهرت النتائج اتجاه الاراء نحو الموافقة على ضرورة انشاء الموانئ الجافة بالقرب من مناطق التجمعات الصناعية والزاعية والتجارية والتعدينية الموجودة والمخطط انشائها مستقبلًا.
2- اختلاف الاراء حول وجود علاقات بين ادارة الميناء الجاف والمستوردين والمصدريين علي المستوى المحلي والدولي وهو ما يعد عائق نحو تحقيق الهدف من انشاء الموانئ الجافة.
وعليه تم صياغة توصيات الدراسة علي النحو التالي بما يتناسب ونتائج التحليل الاحصائي وكان أهمها:
1 وفقا للمبادرة داخل جمهورية مصر العربية ورؤية مصر في التحول الي مركز لوجستي ومحوري بالنسبة لدول الجوار وفي شمال وشرق افريقيا والشرق الاوسط فمن المتوقع زيادة حجم الواردات الصينية المتجهة الى افريقيا عبر الاراضي المصرية.
2 ان انشاء منطقة لوجستية للصناعات الصينية التكميلية والتجميعية وذلك من خلال حشد الجهود والالتفاف حول مشروع انشاء الميناء الجاف وجدوي تعظيم دور الخدمات اللوجستية وتأثيرها المتوقع على مبادرة الحزام والطريق.
Dry ports are a necessary to revive trade movement and stimulate Egyptian exports after it is proven that customs warehouses are unable to accommodate containers capacity, which leads to increase the charges since containers remain on the docks or inside seaports for a long period of time. The purpose of establishing dry ports is to reduce production costs by reducing costs related to various logistical activities and services, in addition to reducing congestion in seaports, facilitating production and distribution operations, and providing value-added services through an integrated system that includes cargo multimodal transportation. This study is to determine the role of establishing, managing dry ports and logistics services on the global initiatives to which Egypt has joined by applying the Belt and Road Initiative, and developing an action plan that will serve as a road map for those responsible for establishing dry ports in order to determine implementation priorities to achieve maximum benefit.
In this study, the researcher uses the descriptive analytical approach.In addition to that, the statistical approachis used tackling a number of tests. The study components are of workers in the ports and logistics sector, and a representative sample of 385 individuals is chosen from those components to reflect all opinions in a way that serves the subject of the study.
The most significant outcomes are as follows:
1- The outcomes show agreeing opinions on the necessity of establishing dry ports near the existing industrial, agricultural, commercial and mining cluster areas anddry ports planned to be established in the future.
2- Differing opinions about having relationships between the dry port administration and importers and exporters at the local and international levels, which is considered an obstacle towards achieving the goal of establishing dry ports.
Accordingly, the study’s recommendations are formulated as follows in accordance with the most important results of the statistical analysis:
1- According to the initiative within the Arab Republic of Egypt and Egypt’s vision of transforming into a logistical and pivotal center for neighboring countries and in North and East Africa and the Middle East, it is expected an increase in the volume of Chinese imports heading to Africa through Egyptian territory.
2- Establishing a logistics zone for Chinese complementary and assembly industries, by exerting efforts and consider the dry port construction project, and there is a feasibility in maximizing the role of logistics services and its expected impact on the Belt and Road Initiative.





النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.


المواني - انشطة--مصر.

الميناء الجاف مبادرة الحزام والطريقو الخدمات اللوجستية

387.160962