TY - BOOK AU - Mona Mohamed Naguib Ahmed Mostafa, AU - Shaimaa Zoelfakar Zoghaib TI - The content and perception of gender-based violence storytelling phenomenon on social media sites in egypt U1 - 362.83 PY - 2023/// KW - Violence against women KW - qrmak KW - Cyberfeminism KW - Critical Discourse Analysis KW - Facebook KW - Online Storytelling KW - Gender-based Violence KW - Sexual Harassment KW - Domestic Violence KW - Self-reported Stories KW - Fourth Wave of feminism N1 - Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023; Bibliography: pages 227-241.; Issues also as CD N2 - The aim of this study is to examine how the Egyptian women use Facebook as an alternative free online sphere where they can self-report and share their experiences about gender-based violence. As recently a new trend of non-anonymous self-reported stories of gender-based violence on Facebook had been appeared among Egyptian women, this study includes a qualitative discourse analysis to examine the characteristics of the self-reported GBV stories on Facebook and quantitative questionnaire to articulate the online users’ perception of the self-reported GBV posts on Facebook. Through analyzing 124 posts about personal experiences of different types of gender-based violence written by either the victim or one of her relatives or friends, it was found that the most common format of online stories about gender-based violence is written text posts without any video or images, while photos of abusers were the most used media in the examined posts, followed by videos of the incidents. Most of the posts aimed to disclose the perpetrator, followed by seeking online support due to failure or problems in reporting the case to authorities. Sexual harassment was the most common type of gender-based violence exposed on Facebook, followed by domestic violence and online harassment. The majority of the collected hashtags were calls to end violence and sexual harassment against women, including denouncing domestic violence against women. Also, calls encouraging women to speak up were common in the hashtags, followed by calls encouraging women to disclose the perpetrator or sexual harasser on the online platforms. Additionally, it was found that most of the referring to both victims and perpetrators was done through differentiation. However, the tools used in the differentiation significantly varied between victim and perpetrator. Through conducting an online survey on 330 respondents, it was found that the four sub-dimensions of the individual ideologies, the four sub-dimensions of individual identity, the level of efficacy, the previous experience of gender-based violence, and consumption rate of social media mediate the correlation between the exposure to the self-reported GBV stories on Facebook and user’s overall perception of the self-reported GBV stories on Facebook on one hand and mediate also the correlation between the exposure to the self-reported GBV stories on Facebook and user’s perceived benefits of the self-reported GBV stories on Facebook, while no significant effect of other variables, including concerns towards online privacy or all demographic variables, on the previously mentioned correlations. Additionally, the four sub-dimensions of the individual ideologies and the level of efficacy mediate the correlation between exposure to the self-reported GBV stories on Facebook and the users’ perceived harms from the self-reported GBV stories on Facebook. No significant effect of any of the mediated variables was found on the correlation between the user’s tendency to share personal GBV experiences online and exposure to the self-reported GBV stories on Facebook; 1 أن الشكل الأكثر شيوعًا لمنشورات التجارب الشخصية للعنف ضد المرأة عبر الإنترنت هو المنشورات النصية المكتوبة دون أي فيديو أو صور، بينما كانت صور المعتدين أكثر الوسائط استخدامًا في المنشورات التي تم تحليلها، تليها مقاطع فيديو للحوادث نفسها. بالإضافة تهدف معظم المنشورات إلى الكشف عن الجاني، تليها السعي للحصول على الدعم عبر الإنترنت بسبب فشل أو مشاكل في إبلاغ عن حوادث العنف ضد المرأة إلى السلطات. كان التحرش الجنسي هو النوع الأكثر شيوعًا في العنف ضد المرأة الذي يتم عرضه على مواقع التواصل الاجتماعي، يليه العنف المنزلي والتحرش عبر الإنترنت. -2 كانت غالبية الهاشتاجات التي تم جمعها عبارة عن دعوات لإنهاء العنف والتحرش الجنسي ضد المرأة، بما في ذلك التنديد بالعنف المنزلي ضد المرأة. وأيضا كانت الدعوات التي تشجع النساء على التحدث علانية عن تجاربهم الشخصية حول العنف ضد المرأة شائعة في الهاشتاجات التي تم جمعها، تليها دعوات لتشجيع النساء على الكشف عن هوية الجاني أو المتحرش الجنسي على منصات الإنترنت. -3 أن الأبعاد الفرعية الأربعة للأيديولوجيات الفردية، والأبعاد الفرعية الأربعة للهوية الفردية، ومستوى الفعالية، والتجربة السابقة للعنف ضد المرأة، ومعدل استهلاك وسائل التواصل الاجتماعي يؤثرون علي العلاقة بين التعرض لقصص العنف ضد المرأة التي تمت مشاركتها علي مواقع التواصل الاجتماعي و المدركات العامة لمستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي نحوها من ناحية، يؤثرون أيضًا علي العلاقة بين التعرض لقصص العنف ضد المرأة التي تمت مشاركتها علي مواقع التواصل الاجتماعي والفوائد المدركة لمستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي من هذه القصص من ناحية أخري، بينما لا يوجد تأثير كبير للمتغيرات الأخرى، بما في ذلك المخاوف بشأن الخصوصية عبر الإنترنت أو جميع المتغيرات الديموغرافية، على العلاقات المذكورة سابقًا. بالإضافة إلى ذلك، تؤثر الأبعاد الفرعية الأربعة للأيديولوجيات الفردية ومستوى الفعالية على العلاقة بين التعرض لقصص العنف ضد المرأة التي تمت مشاركتها على مواقع التواصل الاجتماعي والأضرار المدركة لمستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي من هذه القصص. ER -