TY - BOOK AU - Narges Abd Elwahab Farage Mourad, AU - Effat Abdelhady El-Karamalawy AU - Mona A. El Kareem Hegazy TI - Assessment of biopsychosocial needs and problems among preschool children with speech impairment U1 - 610.73 PY - 2023/// KW - Community Health Nursing KW - qrmak KW - Biopsychosocial needs KW - biopsychosocial problems KW - speech impairment KW - preschool children N1 - Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023.; Bibliography: pages 101-105.; Issues also as CD N2 - Background: Speech impairment means a communication disorder, such as stuttering, impaired articulation, language impairment, or a voice impairment, that adversely affects a child’s educational performance. Aim: The current study aimed to assess the biopsychosocial needs and problems of the preschool children with speech impairment. Design: A descriptive research design was utilized in the current study. Setting: The current study was done in outpatient phonetic clinic at El-Menofeya University Hospital. Sample: Purposive sample of 200 preschool children with determined inclusion criteria. Tool for data collection: I - Structured interviewing questionnaire for children with speech impairment. II: Biopsycosocial needs and problems scale for preschool children with speech impairment. Results: The current study showed that 69% of the selected children with speech impairment aged from 4 -5 years with mean 4.2 ± 1.0. Regarding gender 54% of selected children were males. Regarding biopsycosocial needs, 88% of selected preschool children with speech impairment met their biopsycosocial needs, while 12% of the selected children did not meet their biopsycosocial needs. Regarding biopsychosocial problems, 63% of selected children sometimes had lack of appetite. As well as, 48%, 70% of them had aggressive reaction and fearing from others except family members and didn't interact with peers easily. Conclusion: The study concluded that 86%, 82% and 86% of selected children were satisfied with their physical, psychological, social needs respectively while 92.5% of the selected children needed medical and nursing intervention related biopsychosocial problems and 7.5% of the them needed to modify the unacceptable behaviors related biopsychosocial problems. Recommendation: The study recommended for further researches on large scale to assess biopsychosocial needs and early detection for biopsychosocial problems among preschool age children with speech impairment in different community setting.; الخلفية العلمية: اضطرابات الكلام تعنى مشكلات التواصل مثل التاتئة وضعف النطق او ضعف اللغه وكذلك مشكلات الصوت مما يؤثر سلبا على الاداء التعليمى للطفل.الهدف: تقييم الاحتياجات والمشكلات الجسمانيه والنفسيه والاجتماعيه لدى اطفال ما قبل المدرسه ذوى الاعاقه الكلاميه. مكان البحث: أجريت الدراسة في عيادات التخاطب بمستشفى جامعة المنوفيه العينة: تشمل عينة الدراسة 200 طفل من الاطفال اللذين يعانون من مشاكل النطق والكلام فى سن ما قبل المدرسة (3-5) سنه. طرق وأدوات البحث: تم تجميع البيانات باستخدام عدد إثنين أداة بحثية - اداة الاستبيان الاولى: البيانات الديموجرافيه للاطفال ذوى الاعاقه الكلاميه واسرهم اداة الاستبيان الثانية: استبيان عن الاحتياجات والمشكلات الجسمانيه والنفسيه والاجتماعيه بين اطفال ما قبل المدرسه ذوى الاعاقه الكلاميه. النتائج: اظهرت النتائج ان 69 %من عينة البحث تتراوح اعمارهم من اربع الى خمس سنوات و54% من عينة البحث منالذكور0فيما يتعلق بترتيب الطفل بالنسبه لاخوته فى الاسره 77%من الاطفال كان ترتبهم الطفل الاول او الثانى بين اخواتهم. - بالنسبه للاحتياجات الجسمانيه والنفسيه والاجتماعيه فان 88% من عينة البحث من الاطفال ذوى الاعاقه الكلاميه تم تلبية احتياجاتهم الجسمانيه والنفسية والاجتماعيه و12% من عينة البحث لم يتم تلبية احتياجاتهم الجسمانية والنفسية والاجتماعية. - بالنسبه للمشكلات الجسمانيه والنفسيه والاجتماعيه ؛ بلنسبه للمشكلات الجسمانيه للاطفال داخل عينة البحث فان 78%من عينه البحث يحتاجون الي رعايه طبيه وتمريضيةو22%ّيحتاج الي تعديل السلوكيات الغير مقبوله. . الاستنتاج: اظهرت النتائج ان 69 % من العينه تتراوح اعمارهم بين اربع الى خمس 54% من العينه يقع ترتيبهم الاول والثانى بين اخواتهم فى الاسره. -بالنسبه للاحتياجات الجسملنية والنفسيه والاجتماعيه فان 88% عينة البحث تم تلبيةاحتياجاتهم الجسمانية النفسيه والاجتماعيه. -بالنسبه للمشكلات الجسمانية فان 78% يحتاج الى تدخل طبى وتمريضى وحوالى 22%من العينه يحتاج الى تعديل السلوكيات الغير مقبوله. -بالنسبه للمشكلات النفسيه فان .592% الى تدخل طبى وتمريضى 7.5% يحتاج الى تعديل السلوكيات الغير مقبوله0 - بالنسبه للمشكلات الاجتماعية فان 73.5% العينه يحتاج الى تدخل طبى وتمريضى 26.5% يحتاج الى تعديل السلوكيات . التوصيات: بناء على نتائج الدراسه, تم اقتراح التوصيات التاليه: -ضرورة تفعيل الاكتشاف المبكر لحالات اضطرابات الكلام, مما يساعد على سرعة علاج الاطفال ما قبل المدرسه ومنع مشاكل تاخر التعلم. -تطبيق تقييم الاحتياجات والمشكلات الجسمانية والنفسيه والاجتماعيه بين اطفال ما قبل المدرسه وكذلك الاكتشاف المبكر لحالات اضطرابات الكلام ER -