TY - BOOK AU - Howida Abo elhamed Aly, AU - Fatma AhmedAbed AU - Maaly Zayed Mohammad TI - Relationship Between Staff Nurse Motivation Level and Patient Satisfaction in Selected Hospital / U1 - 610 PY - 2023/// KW - Nursing KW - qrmak KW - Motivation KW - patient satisfaction KW - staff nurses N1 - Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023.; Bibliography: pages 111-122.; Issued also as CD N2 - Background Nursing is a core job in the health care system, nursing staff constitute the largest human resource element in healthcare organizations and therefore they appear to have a great impact on the quality of care, patient out come and satisfaction, Aim: The current study conducted to assess the relationship between staff nurse motivation level and patient satisfaction. Design: descriptive Correlational design was utilized to achieve the aim of the current study. Setting: the study was conducted at Suad Kafafy private university hospital. Sample: two groups of samples were selected: staff nurses sample: convent sample of staff nurses N (100), and convent sample of patients N (100). Tools: two tools were used in the study: patient satisfaction questionnaire contains 7 dimensions with a total of 50 items and the second questionnaire to assess nurses motivational level it contains 7 dimensions with a total of 48 items. Result: for patient satisfaction there was high mean related to all subscales of patient satisfaction from hospital services. It was found that the highest mean of nurses’ motivation was related to hospital policy dimension followed by social environment dimension and supervision and guidance dimension while the lowest mean percent was related to participation dimension. Conclusion: there was a significant positive correlation between staff nurses motivation and patient satisfaction. Recommendations: the study recommended that hospitals should adopt motivation strategy for satisfying their nurses, unit managers should ensure nurses' participation in decision making processes that will enhance the clinical and organizational outcome, availability of motivation and incentives policies and procedures at every unit in the hospital, and further research should be done concentrated on adherences to motivational strategy; التمريض هو وظيفة أساسية في نظام الرعاية الصحية، ويشكل طاقم التمريض أكبر عنصر من الموارد البشرية في مؤسسات الرعاية الصحية، وبالتالي يبدو أن لديهم تأثير كبير على جودة الرعاية، ونتائج المرضى ورضاهم، الهدف: أجريت الدراسة الحالية. لتقييم العلاقة بين مستوى تحفيز الممرضين العاملين ورضا المرضى. التصميم: تم استخدام التصميم الارتباطي الوصفي لتحقيق هدف الدراسة الحالية. مكان الدراسة: أجريت الدراسة في مستشفى سعاد كفافي الجامعي الخاص. العينة: تم اختيار مجموعتين من العينات: عينة ممرضات: عينة من ممرضات وعددهم (100) وعينة من المرضى وعددهم (100). الأدوات: تم استخدام أداتين في الدراسة: استبيان رضا المرضى يحتوي على 7 أبعاد بإجمالي 50 فقرة والاستبيان الثاني لتقييم المستوى التحفيزي للممرضات ويحتوي على 7 أبعاد بإجمالي 48 فقرة. النتيجة: بالنسبة لرضا المرضى كان هناك متوسط مرتفع يتعلق بجميع المقاييس الفرعية لرضا المرضى عن خدمات المستشفى. وقد وجد أن أعلى متوسط لتحفيز الممرضات كان مرتبطا ببعد سياسة المستشفى يليه بعد البيئة الاجتماعية وبعد الإشراف والتوجيه في حين أن أدنى متوسط في المئة كان مرتبطا ببعد المشاركة. النتائج: هناك علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين تحفيز الممرضات ورضا المرضى. التوصيات: أوصت الدراسة بأن تتبنى المستشفيات استراتيجية التحفيز لإرضاء ممرضاتها، ويجب على مديري الوحدات التأكد من مشاركة الممرضات في عمليات صنع القرار التي من شأنها تعزيز النتائج السريرية والتنظيمية، وتوافر سياسات وإجراءات التحفيز والحوافز في كل وحدة في المستشفى. وينبغي إجراء المزيد من الأبحاث التي تركز على الالتزام بالاستراتيجية التحفيزية ER -