( برنامج قائم على وسائط تثقيف الطفل لتنمية بعض مهارات التربية الإعلانية لطفل /
" A program based on child education media to develop some advertising literacy skills for kindergarten children.
مقدم من الباحثة مريم ممدوح حسن أحمد مصطفى، تحــت إشــراف أ.د.عــلا حسن كامــل، د. داليا مصطفى عبد الرحمن
- 151 + (31) ملاحق صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 132-151.
يهدف البحث الحالى إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على وسائط تثقيف الطفل لتنمية بعض مهارات التربية الإعلانية لطفل الروضة . واستخدمت الباحثة فى البحث المنهج شبه التجريبى وأختارت الباحثة عينة البحث بطريقة عمدية من المستوى الثانى لرياض الأطفال ذات الفئة العمرية من (5- 6) سنوات، ويكون إجمالى عدد العينة (60) طفل، بحيث يكون (30) طفل للمجموعة التجريبية بواقع 15 من الذكور و15 من الأناث، و(30) طفل للمجموعة الضابطة بواقع 14 من الأناث و16من الذكور، وتمثلت أدوات الباحثة فى إستمارة استطلاع رأى المعلمات حول مفهوم التربية الإعلانية لدى أطفال الروضة (إعداد الباحثة)، وإستمارة أستطلاع رأى أولياء الأمور حول مفهوم التربية الإعلانية لدى أطفال الروضة (إعداد الباحثة)، وإستمارة أستطلاع رأى ألكترونية للأولياء الأمور حول المنتجات التى يفضل الأطفال شرائها بعد مشاهدة الإعلانات (إعداد الباحثة)، وإستمارة أستطلاع رأى الخبراء والمحكمين حول أبعاد التربية الإعلانية التى يحتاجها أطفال الروضة للأكتساب مهارات التربية الإعلانية (إعداد الباحثة)، وإختبار المصفوفات المتتابعة الملون ل (جون رافن) لقياس مستوى الذكاء لدى أطفال الروضة، ومقياس التربية الإعلانية المصور (إعداد الباحثة)، وبطاقة ملاحظة سلوكيات الطفل (إعداد الباحثة) . وأسفرت نتائج البحث عن تحقق فاعلية برنامج وسائط تثقيف الطفل فى تنمية مهارات التربية الإعلانية لطفل الروضة • In the study, the researcher used the quasi-experimental method, the researcher chose the research sample intentionally from the second level of kindergartens with an age group of (5-6) years, the total number of the sample is (60) children, so that there are (30) children for the experimental group, with 15 males, and 15 females, and (30) children for the control group, 14 females and 16 males, the researcher’s tools were a form to survey teachers’ opinions about the concept of advertising literacy among kindergarten children (prepared by the researcher), and a form to survey parents’ opinions about the concept of advertising literacy among kindergarten children, (Prepared by the researcher), an electronic opinion poll form for parents about the products that children prefer to buy after watching advertisements (prepared by the researcher), a form to poll experts and arbitrators on the dimensions of advertising literacy that kindergarten children need to acquire advertising literacy skills (prepared by the researcher), and a sequential matrices test, John Raven's color chart to measure the intelligence level of kindergarten children, the illustrated advertising literacy scale (prepared by the researcher), and the child's behavior observation card (prepared by the researcher, and program based on child education media to develop some advertising literacy skills for kindergarten children (prepared by the researcher). The results of the research resulted in achieving the effectiveness of the child education program in developing the advertising literacy skills of kindergarten children
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
اطفال الروضة
وسائط تثقيف الطفل مهارات التربية الإعلانية التربية الإعلانية