TY - BOOK AU - Nariman Nashaat Gamil Ahmed Shehab, AU - Mohammed N. M. Ghonim AU - Dalia A. A. Aly AU - Sameh M. T. El-Feki TI - Performance of wayfinding in public buildings: academic buildings as a case study / U1 - 727 PY - 2024/// KW - Academic Buildings KW - qrmak KW - Wayfinding Performance; ; ; ; KW - Virtual Reality KW - Visibility KW - Complex Academic Buildings KW - Physical Differentiation N1 - Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023; Bibliography: pages 200-250; Issues also as CD N2 - This research examines how physical characteristics of complex building layouts and user’s personal characteristics impact on wayfinding performance, measured by task execution time, distance travelled, and percentage of errors. Physical characteristics include complexity, horizontal and vertical differentiation, and visibility, while personal characteristics include familiarity and age. The study uses three environments, including a real environment, a virtual environment imitating the real environment, and an improved virtual environment, to test the variables. The study uses a complex academic building as a case study and assigns a random sample of participants to a navigation test. The study aims to provide guidelines for designers and planners to improve wayfinding through manipulation of physical characteristics and create inclusive designs; توضح هذه الدراسة العلاقة المفترضة بين أداء الإرشاد الفراغي وخصائص تخطيط المباني الأكاديمية المعقدة، حيث تم قياس أداء الإرشاد بواسطة مؤشرات مثل وقت التنفيذ والمسافة ونسبة الأخطاء. استندت الدراسة إلى خصائص مادية مثل تعقيد التخطيط ومستوى التمايز، وخصائص شخصية للمستخدم كالإلمام والعمر. تم التحكم في هذه الخصائص في ثلاث بيئات: حقيقية، افتراضية تقليدية، وافتراضية محسنة. أُنشئت بيئتان لاختبار أداء الإرشاد باستخدام تقنية الواقع الافتراضي، بينما تم استخدام البيئة الثالثة لدراسة تأثير جميع المتغيرات. اختير مبنى أكاديمي معقد في جامعة العلوم والآداب بمصر للدراسة. تم جمع بيانات من مشاركين عشوائيين لاختبار القدرات الشخصية واختبارات الملاحة، وتم دراسة الرؤية باستخدام تحليل VGA. تقدم الدراسة مراجعة حول التوجيه والملاحة مع التركيز على تحسين تصميم المباني المعقدة، ويمكن استخدام نتائجها كمرجع لتحسين الإرشاد الفراغ في المباني الأكاديمية ER -