الإسهام النسبى لاستراتيجيات التنظيم الانفعالى فى التنبؤ بالتسويف الأكاديمى لدى الطلاب ذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإعدادية " / Remainder of title /
The Relative Contribution of Emotional Regulation Strategies to Predicting the Academic Procrastination for Students with Learning Disabilities in Preparatory Stage
إعداد الباحثة ولاء أحمد زكي رضوان عبد الله غنيم؛ إشـراف أ.د.سوسن إبراهيم أبوالعلا شلبي، أ.د. زينب علي محمد علي.
- 184 صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 132-158.
هدفت الدراسة تقصي العلاقة بين كل من استراتيجيات التَّنظيم الانفعالي والتَّسويف الأكاديمي لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الإعداديَّة. والتعرف على إمكانية التنبؤ بالتَّسويف الأكاديمي عن طريق استراتيجيات التَّنظيم الانفعالي، تكونت عينة الدراسة من (150) طالبًا وطالبة من طلاب الصف الثالث الإعدادي بواقع (85) طالب و(65) طالبة. وتمَّ استخدام الأدوات الآتية: (1) مقياس الذكاء إعداد (أحمد زكي صالح)، (2) اختبار الفرز العصبي السريع لفرز الطلاب ذوي صعوبات التعلم إعداد (أ.د مصطفى محمد كامل)، (3) بطارية مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات تعلم القراءة إعداد (فتحي الزيات)، (4) مقياس استراتيجيات التَّنظيم الانفعالي (إعداد الباحثة)، (5) مقياس التَّسويف الأكاديمي (إعداد الباحثة). توصَّلت الدراسة إلى: وجود علاقة ارتباطيه سالبة ذات دلالةٍ إحصائيَّة بين درجات أفراد عينة الدراسة في كل بُعد من أبعاد استراتيجيات التَّنظيم الانفعالي الموجبة، ودرجاتهم في كل بُعد من أبعاد التَّسويف الأكاديمي، وجود علاقة ارتباطيه موجبة ذات دلالةٍ إحصائيَّة بين درجات أفراد عينة الدراسة في كل بُعد من أبعاد استراتيجيات التَّنظيم الانفعالي السلبية، ودرجاتهم في كل بُعد من أبعاد التَّسويف الأكاديمي، كما تمَّ التنبؤ باستخدام تحليل الانحدار الخطي المتعدد بالتَّسويف الأكاديمي عن طريق استراتيجيات التَّنظيم الانفعالي. The research investigated the relationship between emotional regulation strategies and academic procrastination for students with learning disabilities in the preparatory stage. Besides, it identified the predictability of academic procrastination through emotional regulation strategies. The sample consisted of (150) students from the third grade of preparatory students. The following instruments were used (1) IQ Scale prepared by (Ahmed Zaki Saleh), (2) Neurological Rapid Screening Test for Sorting Students with Learning Disabilities prepared by (Dr. Mostafa Mohamed Kamel), (3) Battery of Diagnostic Assessment Scale for Reading Disabilities prepared by (Fathi al-Zayat), (4) Emotional Regulation Strategies Scale (prepared by the researcher), (5) Academic Procrastination Scale (prepared by the researcher). The research found a statistically significant negative correlation between the scores of the study sample in each dimension of the positive emotional regulation strategies and their scores in each dimension of academic procrastination. There is a statistically significant positive correlation between the scores of the study sample in each dimension of the negative emotional regulation strategies and their scores in each dimension of academic procrastination. Using multiple linear regression analysis has also been predicted for academic procrastination through emotion regulation strategies.