" إستراتيجية مقترحة لتنمية الكفايات التدريسية لدى معلمي اللغة العربية و أثر ذلك في تنمية مهارات الفهم الاستماعي و الاستيعاب القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية ". / Remainder of title /
“Proposed Strategy for Developing Teaching competencies for Arabic Language Teachers and Its Effect in developing Listening Understanding and Reading Comprehension Skills of Secondary Stage Students ”.
مقدم من الباحث أحمد مصطفى محمد المهني؛ اشراف أ . د إيمان أحمد هريدي، د . أحمد محمد عيسى.
- 412صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CD.
،طروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024..
ببليوجرافيا: صفحات 264-277.
تنمية مهارات الفهم الاستماعي والاستيعاب القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية من خلال تنمية الكفايات التدريسية لدى معلميهم من معلمي اللغة العربية . أدوات البحث : 1- برنامج تدريبي في ضوء إستراتيجية الروابط الثقافية (المقترحة) . 2- بطاقة ملاحظة لأداء المعلمين للكفايات المناسبة لتنمية مهارات الفهم الاستماعي 3- بطاقة ملاحظة لأداء المعلمين للكفايات المناسبة لتنمية الاستيعاب القرائي 4- اختبار مهارات الفهم الاستماعي لدى طلاب المرحلة الثانوية . 5- اختبار مهارات الاستيعاب القرائي لدى طلاب المرحلة الثانوية . عينة البحث : مجموعة من المعلمين (13) معلماً و معلمةً من إدارة الوايلي بالقاهرة ، و مجموعة من طلابهم (70 طالباً و68 طالبةً ) . Developing appropriate teaching competencies for teachers to develop listening understanding skills and reading comprehension among their students. Tools of the study : - Listening understanding test for high school students. - A test of reading comprehension for high school students. - "Observation card " teachers' performance of teaching competencies appropriate to develop listening understanding skills - "Observation card " teachers' performance of teaching competencies appropriate to develop reading comprehension skills skills among secondary school students. - "Teacher's Guide" to implement the proposed strategy for training teachers of the Arabic language. Sample of the study : A research group of Arabic language teachers working in secondary schools in Cairo Governorate, whose number reached: 13 male and female teachers, and a group of first secondary grade students among their students, whose number reached: 70 male and 68 female students.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
اللغة العربية--طرق التدريس
إستراتيجية الروابط الثقافية تدريب المعلمين مهارات الفهم الاستماعي