TY - BOOK AU - نادية عادل سيد احمد، AU - شحاته سليمان محمد AU - فاطمة الزهراء مجدى TI - ( فاعلية برنامج بورتاج لتحسين اللغة البراجماتية لدى عينة من أطفال الروضة ذوى صعوبات التعلم ): Remainder of title / U1 - 372.218 PY - 2024/// KW - رياض الاطفال KW - qrmak KW - رعاية KW - الاطفال الشواذ KW - : صعوبات التعلم KW - برنامج بورتاج KW - اللغة البرجماتية N1 - أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.; ببليوجرافيا: صفحات 150-164; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدفت الدراسة الي لتحقق من فاعلية برنامج بورتاج فى تحسين اللغة البرجماتية لدى اطفال صعوبات التعلم .والتحقق من استمرارية فاعليتة اعتمدت الدراسة علي المنهج شبه التجريبي ذو التصميم التجريبي للمجموعة الواحدة لمناسبته لطبيعة الدراسة الحالية،كما اعتمدت علي عينة مكونة من عدد (10) اطفال ذوي صعوبات تعلم من مؤسسة أيد واحدة لرعاية ئوي الاحتياجات الخاصة منطقة المعصرة محافظة القاهرة.تتراوح درجات ذكائهم ما بين (90-110) درجة ذكاء،واستخدمت الدراسة الادوات التالية:ا-اختبار الذكاء لـستانفورد بنيه الصورة الخامسة تعريب وتقنين محمود ابو النيل (2011)،وبطارية صعوبات التعلم اعداد سهير كامل وبطرس حافظ (2010).ومقياس اللغة البرجماتية" عبد العزيز الشخص وومحمود طنطاوي ورضا خيري (2015).وبرنامج بورتاج .واسفرت نتائج الدراسة عن فاعلية برنامج البورتاج في تحسين اللغة البرجماتية لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلنم; The Effectiveness of Portage Program in Improving the Pragmatic Language of Kindergarten Children with Learning Disabilities The study aims to investigate the effectiveness of the Portage program in improving the pragmatic language of kindergarten children with learning disabilities. To investigate the continuity of the program effectiveness, the study used a quasi-experimental approach based on single-group experimentation in that this approach suits the nature of the present study. The study also used an experimental sample including 10 children with learning disabilities from One Hand Foundation for People with Special Needs, El Ma’sara, Cairo. The IQ of the children ranged from 90 to 110. The study made use of the following tools: The Stanford-Binet Intelligence Scale (fifth edition), Arabized and Standardized by Mahmoud Abu El-Nil (2011); Learning Disabilities Battery, Soheir Kamil and Botros Hafiz (2010); Pragmatic Language Scale, Abdel Aziz Al Shakhs, Mahmoud Tantawy and Reda Khairy (2015); and the Portage Program. The results of the study showed that the Portage Program is effective in improving the pragmatic language of kindergarten children with learning disabilities ER -