TY - BOOK AU - شروق خالد عبد الهادي عبد الحميد، AU - شحاته سليمان محمد AU - إيمان أحمد خليل TI - فاعلية برنامج قائم على العلاج الوظيفي لتحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية U1 - 155 PY - 2024/// KW - العلوم النفسية KW - qrmak KW - العلاج الوظيفي KW - الإدراك البصري KW - الإصابة الدماغية N1 - أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.; ببليوجرافيا: صفحات 138-125; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدف البحث الحالي إلى تحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية من خلال برنامج قائم على العلاج الوظيفي, وتكونت عينة البحث من (7) أطفال من الذكور والإناث, وتراوحت أعمارهم ما بين ( 79 - 89 ) شهرا, وشملت أدوات البحث مقياس اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاء لجون رأفن (إعداد :تعديل وتقنين /حسن ,2016) ومقياس نمو مهارات الإدراك البصري إعداد / ليلى سعيد الجهني, ونجلاء السيد علي الزهار(2010)، وبرنامج العلاج الوظيفي (إعداد الباحثة), وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية العلاج الوظيفي لتحسين الإدراك البصري لدى عينة من أطفال الإصابة الدماغية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال الإصابة الدماغية في القياسين القبلي والبعدي بعد تطبيق البرنامج القائم على العلاج الوظيفي في اتجاه القياس البعدي على مقياس الإدراك البصري، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال الإصابة الدماغية في القياسين البعدي والتتبعي بعد تطبيق البرنامج على مقياس الإدراك البصري بعد مرور شهر من القياس البعدي; The current research aimed to improve visual perception in a sample of brain injury children through a program based on occupational therapy, and the research sample consisted of (7) male and female children, and their ages ranged between (79-89) months, and the research tools included John Raven's Colored Sequential Matrices Test Scale to measure intelligence (preparation : Modification and codification / Hassan, 2016) and the visual perception skills development scale prepared by / Laila Saeed Al-Juhani, Najla Al-Sayed Ali Al-Zahar (2010) and the occupational therapy program (prepared by the researcher), and the research results revealed the effectiveness of occupational therapy to improve visual perception in a sample of brain injury children and the existence of statistically significant differences between the mean scores of brain injury children in the pre and post measurements after applying the program based on occupational therapy towards the post measurement on the visual perception scale, There are no statistically significant differences between the mean scores of brain-injured children in the post and follow-up measurements after applying the program on the visual perception scale one month after the post-measurement ER -