برنامج مقترح لتعليم العزف علي آلة القانون للموهوبين من ضعاف السمع /
A Suggested Program For Teaching Talented Hard Hearing to Play Zither /
إعداد تريزه ظريف فهمى إبراهيم؛ إشراف أ.د/صفاء محمد شوقي مهدي، أ.د/ نهي عادل السقا.
- 209 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 179-171.
اشتملت الرسالة على أربع فصول كما يلي: الفصل الأول: مشكلة البحث وأهميته ويتضمن: (مقدمة البحث - مشكلة البحث - أهداف البحث - أهمية البحث - حدود البحث - منهج البحث -فروض البحث -عينة البحث - أدوات البحث - الدراسات السابقة - التعليق العام على الدراسات السابقة - مصطلحات البحث). الفصل الثاني: الإطار النظري للبحث وينقسم إلى ثلاث مباحث (تاريخ الموسيقى عبر العصور، لودفيج فان بيتهوفن ، موسيقى الحجرة). الفصل الثالث: الإطار التطبيقي للبحث: اشتمل على إجراءات البحث من حيث (التحليل البنائي والتفصيلي والعزفي لمؤلفات الثلاثيات عند بيتهوفن وتذليل الصعوبات العزفية المستخدمة بها) الفصل الرابع: يشتمل هذا الفصل على تفسير نتائج البحث ومناقشته: ويتناول هذا الفصل التحليل الإحصائي للبحث والنتائج التي توصلت إليها الدراسة والتوصيات ومراجع البحث. The research was divided into four chapters: The first chapter: The research problem and its importance, It includes (Research introduction - research problem - research objectives - importance of research - research limits - research methodology - research hypotheses - research sample - research tools - previous studies - general comment on previous studies - research terms).
The second chapter: The theoretical framework of the research and presents: The first topic: The history of music through the ages The second topic: Ludwig van Beethoven The third topic is chamber music.
The third chapter: The applied framework of the research: This chapter deals with research procedures, structural, detailed, and instrumental analysis of Beethoven’s trio compositions and overcoming the musical difficulties used in them.
Chapter Four: Interpretation and discussion of the research results: This chapter deals with the statistical analysis of the research, the results reached by the study, recommendations, and research references.