/ فعالية بعض استراتيجيات التعلم عن بُعد في تحسين الدافعية للتعلم والأداء العزفي لدارسي آلة البيانو
The Effectiveness of Some Distance Learning Strategies in Improving the Learning Motivation and Performance for Piano Students /
مقدمة من الباحثة نورهان إبراهيم أبوطالب عبدالرحمن؛ إشراف أ.د/ محمد فتحي محمود، أ.د/ سوسن إبراهيم ابوالعلا شلبي، د/ علياء على عبد الله البربري.
- 213 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 184-168.
إشتملت الدراسة على أربع فصول كما يلي: الفصل الأول: مدخل الدراسه (مقدمه- مشكلة الدراسه- هدف الدراسه- أهمية الدراسه- مصطلحات الدراسه- دراسات وبحوث علمية سابقة) الفصل الثاني: ينقسم إلى ثلاث مباحث (استراتيجيات التعلم عن بعد، دافعية التعلم، الأداء العزفي لآلة البيانو) الفصل الثالث: اشتمل على اجراءات الدراسة من حسث: (المنهج البحثي المستخدم مع وصف لمجتمع وعينة الدراسة، الأدوات والطرق المستخدمة للتحقق من الخصائص السيكوميترية، الاجراءات المتبعة، الدراسة والاساليب الاحصائية المستخدمة لنعالجة البيانات). الفصل الرابع: يشتمل هذا الفصل على نتائج الدراسة وتفسيرها من حيث استعراض للنتائج التي وصلت اليها الباحثة من خلال تحقيق فروض الدراسة، غلى جانب التوصيات والبحوث المستقبلية المقترحة، واختتمت الدراسة بالمراجع التي اعانت الباحثة على اتمام رسالتها، وايضا ملاحق الدراسة، وملخص ومستخلص الدراسة باللغة العربية والاجنبية. Distance learning strategies have been so numerous that it is necessary to adopt them, and train students in proportion to their levels, motivations, and orientations, to make the best use of those strategies that are suited to their readiness within and outside the classroom to achieve the best results in the educational process. The importance of the present research is to overcome some of the problems of the educational process and to motivate those involved in the educational process in musical disciplines to make optimal use of those strategies and to make optimal use of the educational platforms offered by the Higher Council of Universities through the Knowledge Bank, and to assist in the development of methods for teaching piano-based courses in the light of rapid technological developments and modern educational trends. The study aimed to develop skills to use the Thinqi platform associated with the Egyptian knowledge bank of students at the Faculty of Specific Education, using distance learning strategies "Blended learning and hybrid learning" in teaching the piano performance, to improve the performance of the piano students instrument, and to improve the motivation for learning using those strategies when teaching the piano instrument courses. The research followed the three-group experimental curriculum on a sample of 15 students from the Music Education Department at 1st-level. A range of tools were used, including students surveying their trends towards the use of technology for distance learning, a learning motivation measure, a performance card for the piano course for first-level students, and a distance learning platform (Thinqi). The results of the research resulted in statistically significant differences between the average grades of the first pilot group, the second pilot group, the dimensional/tracking group in the performance of the piano instrument, and the learning motivation of the piano instrument, to demonstrate the effectiveness of those strategies or one of them in improving performance and increasing the motivation of the piano instrument from the first level students. The research also recommended that training courses be held for students and faculty members to train in distance learning strategies and different types of distance learning strategies and that multiple types of distance learning strategies be used in teaching the piano instrument performance to enrich the educational process.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
التربية الموسيقية
المنصات التعليمية آلة البيانو الأداء العزفي منصة thinqi التعلم المدمج التعلم الهجين دافعية التعلم استراتيجيات التعلم عن بعد