،ياسر مصطفي يوسف

أثر برنامج تدريبي لتحسين الانتباه علي التحصيل الدراسي لذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإبتدائية / Remainder of title / The effect of a training program to improve attention on the academic achievement of students with learning difficulties in the primary stage / إعداد الباحث/ ياسر مصطفي يوسف؛ إشراف الأستاذ الدكتور أمين علي سليمان، الدكتورة رضا سمير عوض. - 199 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 163-183.

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن أثر برنامج تدريبي لتحسين الانتباه علي التحصيل الدراسي لذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الإبتدائية تم تطبيق الدراسة على عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية عددهم (20) تلميذاً ممن تتراوح أعمارهم ما بين (9-12) سنوات ، وتم اختيارهم من مركز رعاية ذوى الاحتياجات الخاصة بمعهد الدراسات العليا للطفولة جامعة عين شمس, واستخدمت الدراسة الادوات الاتية : مقياس الانتباه(اعداد الباحث) ، اختبار تحصيلى(اعداد/ الباحث ، مقياس الذكاء ستانفورد بينية, البرنامج التدريبي(اعداد الباحث) وتوصلت الدراسة الى النتائج الاتية : 1-توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياس البعدى للمجموعتين التجريبية والضابطة لمقياس الانتباه في إتجاه المجموعة التجريبية 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات القياسين القبلى والبعدى على مقياس الانتباه لدى المجموعة التجريبية في إتجاه القياس البعدى3- لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياسين البعدى بعد انتهاء البرنامج مباشرة والقياس التتبعى بعد مرور شهرين من انتهاء البرنامج على مقياس الانتباه لدى المجموعة التجريبية 4- توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على الاختبار التحصيلى في إتجاه المجموعة التجريبية 5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى درجات القياسين القبلى والبعدى على الاختبار التحصيلى لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدى6- لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياسين البعدى بعد انتهاء البرنامج مباشرة والقياس التتبعى بعد مرور شهرين من انتهاء البرنامج على الاختبار التحصيلى لدى المجموعة التجريبية The current study aimed to reveal The effect of a training program to improve attention on the academic achievement of students with learning difficulties in the primary stage. The study was applied to a sample of (20) primary school students whose ages ranged between(9-12) Years, and they were selected from the Center for the Care of People with Special Needs at the Institute of Graduate Studies for Childhood, Ain Shams University. The study used the following tools: Attention Scale (prepared by the researcher), achievement test (prepared by the researcher, and intelligence scale by interfacing the training program. The study reached the following results: 1- There are statistically significant differences between the mean scores of the post-measurement of the two experimental and control groups for the attention scale in favor of the experimental group 2- There are statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements on the attention scale of the experimental group in favor of the post-measurement 3- There are no statistically significant differences between The average scores of the two post-measurements immediately after the end of the program and the follow-up measurement two months after the end of the program on the attention scale of the experimental group 4- There is no fur Statistically significant between the mean scores of the experimental and control groups on the achievement test in favor of the experimental group 5- There are statistically significant differences between the mean scores of the pre and post measurements on the achievement test of the experimental group in favor of the post measurement 6- There are no statistically significant differences between the mean scores of the two post measurements Immediately after the end of the program and the follow-up measurement two months after the end of the program on the achievement test of the experimental group




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


علم النفس التربوى
الاطفال بطيئو التعلم

برنامج تدريبي الانتباه التحصيل الدراسى التلاميذ ذوو صعوبات التعلم

370.15