TY - BOOK AU - Zeina Mahmoud Alian Ali Ammar, AU - Mahmoud A. Adly AU - Sherif Mehanny TI - Incorporating date palm fibers for sustainable friction composites in vehicle brakes U1 - 629.23 PY - 2024/// KW - Mechanical Engineering KW - qrmak KW - Brake Pads KW - Natural Fiber KW - Palm date KW - Eco-Friendliness material N1 - Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2024; Bibliography: pages 69-74; Issues also as CD N2 - This study explores the incorporation of date palm fibers into friction composites for eco-friendly brake pads, examining the influence of matrix composition, reinforcement material, and abrasive filler on mechanical and tribological properties. Epoxy binder content initially boosts compressive strength and hardness, peaking at 25% weight percentage, while wear rate fluctuates. Palm Frond Midrib (PFM) enhances mechanical properties, with compressive strength peaking at 30% PFM. Calcium carbonate (CaCO3) filler shows complex effects on compressive strength and hardness. Overall, PFM demonstrates promise as a sustainable alternative to traditional palm kernel fibers, with optimized formulations showing superior mechanical properties compared to commercial pads. Wear rate and COF are affected by epoxy content and CaCO3 filler concentration, underscoring the need for parameter optimization. This research contributes to advancing eco-friendly automotive materials, emphasizing the importance of utilizing natural resources to mitigate environmental and health risks associated with conventional brake pad materials; تستكشف هذه الدراسة إدماج ألياف نخيل التمر في مركبات الاحتكاك للوسائد الفرامل الصديقة للبيئة، حيث تفحص تأثير تركيب المصفوفة ومادة التعزيز والملء الكاشط على الخصائص الميكانيكية والتحليلية. يؤدي محتوى مادة الربط (الإيبوكسي) إلى زيادة القوة الضاغطة والصلادة في البداية، حيث يتحقق الذروة عند نسبة وزن 25٪، في حين يتذبذب معدل التآكل. يعزز تعزيز ألياف النخيل الميكانيكية، حيث تتحقق الذروة في قوة الضغط عند 30٪ من نسبة الألياف. تظهر مادة الملء (كربونات الكالسيوم) تأثيرات معقدة على قوة الضغط والصلادة. بصفة عامة، تظهر ألياف النخيل مُحتملًا كبديل مستدام لألياف نواة النخيل التقليدية، حيث تُظهر التركيبات المُحسّنة الخصائص الميكانيكية الأفضل بالمقارنة مع الوسائد التجارية. يتأثر معدل التآكل ومعامل الاحتكاك بمحتوى الإيبوكسي وتركيز ملء كربونات الكالسيوم، مما يؤكد على ضرورة تحسين المعلمات. تسهم هذه البحوث في تقدم مواد السيارات الصديقة للبيئة، حيث تُشدد على أهمية استخدام الموارد الطبيعية للحد من المخاطر البيئية والصحية المرتبطة بمواد الوسائد الفرامل التقليدية ER -