" نمذجة العلاقات السببية بين التوجه نحو المستقبل والمرونة المعرفية وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة" /
Modeling of causal relationships between orientation towards the future, cognitive flexibility, and self-efficacy in university students.
إعداد الباحثة مروه محمود عبد الظاهر عثمان ســرور؛ إشــــــــراف أ.د.منال عبد النعيم محمد طه، أ.م.د. عمرو رمضان عطايا.
- 181صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 144-170.
يهدف البحث الحالي إلى محاولة التوصل إلى أفضل نموذج بنائي سببي يُفسر العلاقات التبادلية والتأثيرات المباشرة وغير المباشرة بين التوجه نحو المستقبل، وكلِ من المرونة المعرفية، وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة. طبقت الدراسة على عينة بحثية تكونت من (460) طالبًا وطالبة، بواقع (181طالبًا)، (279طالبة)، وتراوحت أعمارهم ما بين (18- 23) عامًا بمتوسط حسابي قدره (19.959)، وانحراف معياري (1.680). استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي. استخدمت الدراسة مقياس التوجه نحو المستقبل (إعداد الباحثة)، مقياس المرونة المعرفية إعداد (Dennis &Vanderwal, 2010) ترجمة (الباحثة)، ومقياس فاعلية الذات إعداد (Kim &Park,2000) ترجمة (الباحثة). أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة احصائيًا بين التوجه نحو المستقبل والمرونة المعرفية، كما يًمكن التنبؤ بالتوجه نحو المستقبل من خلال المرونة المعرفية. ووجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة احصائيًا بين التوجه نحو المستقبل وفاعلية الذات، كما أنه يمكن التنبؤ بفاعلية الذات من خلال المرونة المعرفية والتوجه نحو المستقبل. وكذلك أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة إحصائيًا بين المرونة المعرفية وفاعلية الذات لدى طلاب الجامعة، كما أوضحت النتائج أن التوجه نحو المستقبل له دور الوسيط بين المرونة المعرفية وفاعلية الذات. كما أظهرت وجود تأثير كلي مباشر للمرونة المعرفية على فاعلية الذات في وجود التوجه نحو المستقبل. كما يوجد تأثير غير مباشر للمرونة المعرفية على فاعلية الذات من خلال التوجه نحو المستقبل. The current study aimed to try to reach the best causal structural causal model that interprets the realationships , and direct and indirect effect between Orientation towards the future, aindirectnd both of The cognitive flexibility, and Self-efficacy of university students. The study was applied to a reseach (460) sample of male and female students (181 male and 279 female) students, aged between (18-23)years, with an arithmetical averge of (19.959), and a standard deviation of (1.680). The study used Associative descriptive curriculum. The study used three tools that are Orientation towards the futue scale (prepared by the researcher), Cognitive flexibility scale prepared by (Dennis &Vnderwal,2010), translation and arabization (researcher), and Self-efficacy scale prepared by (Kim & Park,2000), transalation and arabizatuin (researcher). The results referred to a statistically positive association between Orientation towards the future and Cognitive flexibility, A statistically positive association between Orientation and Self-efficacy, and a statistically positive association between Cognitive flexibility and Self-efficacy of university students. The results also showed that the Orientation towards the future played partial mediating role in the relationship between cognitive flexibility and Self-efficacy. There is also Significant and overall direct impact of Cognitive flexibility on self-efficacy. And there was significant and indirect impact of Cognitive flexibility on Self-efficacy through the Orientation towards the future. The study ended with The conceptualization of a model of cause – reciprocal between Orientation, Cognitive flexibility, and Self - efficacy in university students
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
طلبة الجامعات
التوجه نحو المستقبل المرونة المعرفية طلاب الجامعة. فاعلية الذات