برنامج قائم على الأنشطة النفسحركية في تحسين التخطيط الحركي وأثره على السلوك النمطي لدي الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد /
a program based on psychomotor activities in improving motor planning and its impact on stereotypical behavior in children with autism spectrum disorder.
رسالة مقدمة من الباحث حماده فواز لطفي محمد؛ تحت اشراف ا.د.إيهاب عبد العزيز الببلاوي؛ ا.د.أيمن سالم عبد الله.
- 130صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 111-123.
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية الأنشطة النفسحركية في تحسين التخطيط الحركي وخفض السلوك النمطي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، التحقق من استمرارية فاعلية الأنشطة النفسحركية في تحسين التخطيط الحركي وخفض السلوك النمطي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، تكونت عينة الدراسة من (10) من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد ، وتراوحت أعمارهم الزمنية بين (7:4) سنة، وبمتوسط عمري (5,9) وانحراف معياري (1.624 )، تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي احداهما تجريبية والأخرى ضابطة، وقد استخدمت الدراسة مقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدة اضطراب طيف التوحد GARS.3 (تعريب إيهاب الببلاوي، أيمن سالم، محمد الخطاري، 2022 )، مقياس التخطيط الحركي ومقياس السلوك النمطي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد (إعداد الباحث)، وأسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج، أهمها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس التخطيط الحركي ومقياس السلوك النمطي في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، توجد فروق ذات دالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية على مقياس التخطيط الحركي ومقياس السلوك النمطي في القياسين القبلى والبعدي لصالح القياس البعدي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بيت متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية على مقياس التخطيط الحركي ومقياس السلوك النمطي في القياسين البعدي والتتبعي. The current study aimed to verify the effectiveness of psychomotor activities in improving motor planning and reducing stereotypical behavior in children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of (10) children. People with autism spectrum disorder, whose chronological age ranged from (7 to 4) years, with an average age of (5.9) and standard deviation (1.624), were divided equally into two groups, one experimental and the other control. The study used the Gilliam rating scale to diagnose the symptoms and severity of autism spectrum disorder. Autism GARS.3 (prepared by Adel Abdullah Muhammad, Abeer Abu Al-Majd Muhammad, 2022), a measure of motor planning and a measure of typical behavior in children with autism spectrum disorder (prepared by the researcher), and the study resulted in a set of results, the most important of which are: the presence of statistically significant differences between the means of rank of the scores of the children of the experimental and control groups on the motor planning scale and the stereotypical behavior scale in the post-measurement are in favor of the experimental group. There are statistically significant differences between the means of rank of the children of the experimental group on the motor planning scale and the stereotypical behavior scale in the pre- and post-measurements in favor of the post-measurement. There are no differences. Statistically significant, the average rank of the experimental group’s children’s scores on the motor planning scale and the stereotypical behavior scale in the post and follow-up measurements.