TY - BOOK AU - ،غزلان محمد غازي الحربي AU - نجلاء محمد حامد AU - إسلام الششتاوي محمد خميس AU - نجوى يوسف جمال الدين AU - محمود أبو النور عبد الرسول TI - التمكين الإداري لمعلمي المرحلة الثانوية بالكويت في ضوء متطلبات التنمية المستدامة: تصور مقترح / U1 - 373.99538 PY - 2024/// KW - التعليم الثانوي KW - qrmak KW - الكويت KW - التمكين الإداري للمعلمين KW - متطلبات التنمية المستدامة N1 - أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.; ببليوجرافيا: صفحات 151-169; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدفت الدراسة إلى استكشاف واقع التمكين الإداري لمعلمي المرحلة الثانوية بالكويت في ضوء متطلبات التنمية المستدامة، ووضع تصور مقترح لتفعيل التمكين الإداري لمعلمي المرحلة الثانوية بالكويت في ضوء متطلبات التنمية المستدامة، واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج المختلط، وقد أظهرت نتائجها أن وجود المركزية الشديدة، وخوف الإدارة العليا من فقدان السلطة جعلها تحجب تفويض السلطة كمتطلب من متطلبات عملية التمكين الإداري للمعلمين، وقد توصلت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتفعيل التمكين الإداري لمعلمي المرحلة الثانوية بدولة الكويت في ضوء متطلبات التنمية المستدامة; The study aimed to explore the reality of administrative empowerment for secondary school teachers in Kuwait in light of the requirements of sustainable development, and to develop a proposed vision for activating the administrative empowerment of sec-ondary school teachers in Kuwait in light of the requirements of sustainable develop-ment. The current study relied on the mixed approach, and its results showed that the presence of extreme centralization and fear of administration The loss of authority makes it obscure the delegation of authority as a requirement of the process of admin-istrative empowerment of teachers. The study came up with a proposed vision for ac-tivating the administrative empowerment of secondary school teachers in the State of Kuwait in light of the requirements of sustainable development ER -