TY - BOOK AU - ،مؤمن عبد الحميد أحمد محمد الخطيب AU - نادية يوسف جمال الدين AU - أيسم سعد محمدي محمود TI - دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري في ضوء الاتجاهات العالمية: تصور مقترح U1 - 371.94 PY - 2024/// KW - الاطفال الشواذ KW - qrmak KW - رعاية KW - الدمج KW - التوحد KW - أطفال التوحد، مدارس الدمج بالتعليم العام المصري N1 - أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024; ببليوجرافيا: صفحات 210-236; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدفت الرسالة إلى تعرف واقع دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري في ضوء الاتجاهات العالمية – تصور مقترح – واستخدم البحث المنهج المختلط، حيث أن دمج التلاميذ بالمدارس العامة يمكن رصده من خلال عمل أداة الاستبانة والتي قام الباحث بتصميمها لتعرف واقع دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري, وأداة الملاحظة بأنواعها والمقابلات المقننة, وعلى أساس ما سبق تم التوصل إلى تصور مقترح لتفعيل دمج أطفال التوحد بمدارس التعليم العام المصري، وأظهرت نتائج البحث أن أهم المعوقات التي تواجه دمج أطفال التوحد مع أقرانهم بمدارس التعليم العام. 1- الافتقار لبرامج التوعية اللازمة لتهيئة جميع العاملين بالمدرسة لاستقبال الأطفال التوحديين. 2- قلة التواصل بين المدرسة وأولياء الأمور للتغلب على المشكلات التى تواجه ابنائهم من ذوى التوحد. كما أظهرت نتائج البحث في أن أهم متطلبات دمج أطفال التوحد مع أقرانهم بمدارس التعليم العام: 1- تحديد مدى أهلية واستعداد الطفل من ذوي التوحد للدمج. 2- تشخيص حالة الطفل من ذوى التوحد، وإلحاقه بالمستوى الدراسي المناسب لدرجة إعاقته. 3- تجهيز ملف خاص بالطفل من ذوى التوحد يتضمن تقارير عن حالته من ذوي التخصص 4- جعل المناهج ذات مرجعية مجتمعية، بحيث تساعد هؤلاء الأطفال للتعايش مع المجتمع الذى يعيشون فيه. 5- توفير برامج تربوية فردية بالمدرسة لكل طالب توحدي تلبى احتياجاته الفردية; The thesis aimed to identify the reality of the integration of autistic children in Egyptian public education schools in the light of global trends - a proposed conception - and the research used the mixed curriculum, as the integration of students in public schools can be monitored through the work of the questionnaire tool, which the researcher designed to know the reality of the integration of autistic children in Egyptian public education schools, and the observation tool of all kinds and codified interviews, and on the basis of the above, a proposed conception was reached to activate the integration of autistic children in Egyptian public education schools, and the results of the research showed that the most important Obstacles facing the integration of autistic children with their peers in general education schools. 1- Lack of awareness programs to prepare all school staff to receive autistic children. 2- Lack of communication between the school and parents to overcome the problems facing their children with autism. The results of the research also showed that the most important requirements for integrating autistic children with their peers in general education schools: 1- Determining the eligibility and readiness of the child with autism for inclusion. 2- Diagnosing the case of the child with autism, and enrolling him in the appropriate academic level to the degree of his disability. 3- Preparing a file for the child with autism that includes reports on his condition of specialists 4- Making curricula with a societal reference, so that they help these children to coexist with the society in which they live. 5- Providing individual educational programs at the school for each autistic student that meets his individual needs ER -