دور التكنولوجيا الحديثة في الحد من أخطاء كتابة الرموز الصينية لدى الطلاب المصريين المبتدئين : دراسة تطبيقية- تحليلية /
The role of modern technology in reducing writing errors in chinese characters among egyptian elementary students : An applied analytical study /
مقدمة من الباحثة : فاطمة محمد محمود محمد الحسيني؛ إشــراف أ.د/ مرفت علي محمد، أ.د/ رحـاب محمود أحمد صبح.
- 162 صفحة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 160-161.
بعد انتشار جائحة (كوفيد -19 ) والتي أصبح خلالها التعليم عن بعد إلزامي كان على المعلم والطالب التكيف على طريقة التعليم والتعلم عن بعد خاصة بعد انتشار استخدام التكنولوجيا الحديثة والوسائط المتعددة للحفاظ على سير العملية التعليمية بشكل طبيعي. تهدف الدراسة إلى الحد من أخطاء كتابة الرموز الصينية لدى الطلاب المصريين المبتدئين وذلك عن طريق استخدام التكنولوجيا الحديثة واختيار كافة التطبيقات والمنصات التعليمية التي تستهدف تعليم كتابة الرموز الصينية وغيرها من المواقع التي تدعم عملية التعليم والتعلم لما لها من تأثير إيجابي في رفع كفاءة التدريس. فمن خلال استخدام المنهج التحليلي التطبيقي على الطلاب المصريين المبتدئين لدى أقسام اللغة الصينية من جامعة القاهرة وجامعة عين شمس وجامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا والمعهد العالي الدولي للغات والترجمة الفورية . و عمل إستبانة إحصائية على طلاب الفرقة الأولى والثانية، وبعد تحليل نتائج الإستبانة والوقوف على أهم الأخطاء المشتركة بين الطلاب وإظهار العلاقة بين استخدام التكنولوجيا الحديثة وتطوير طرق التدريس، قام الباحث بتقديم مقترحات طرق للتدريس بنماذج تطبيقية. وأظهرت نتائج البحث مقترحات للمعلمين لتطوير أساليب تدريس الرموز الصينية، ومساعدة الطلاب على فهم الرموز الصينية بشكل أفضل استنادًا إلى الخلفية الثقافية للرموز الصينية، وإتقان أساس وقواعد كتابة الرمز الصيني والبنية التركيبية له، وكيفية استخدام التكنولوجيا الحديثة لفهم الرموز الصينية وكيفية تجنب الأخطاء الكتابة أثناء عملية التعلم. The research investigates the role of modern technology in reducing Chinese character writing errors among university junior Chinese language learners in Egypt. Since multimedia information technology is ubiquitous, especially after the huge impact of the COVID-19 outbreak, in order to ensure the normal operation of education, the teaching mode has changed from offline to online. Therefore, teachers and students need to adapt to a new teaching model. Therefore, this paper aims to use modern Chinese character teaching technology to distinguish between various application software and online learning platforms to help students avoid Chinese character writing errors and provide students with different online learning methods. It will provide certain assistance for online learning and provide support for teachers’ distance teaching. This study conducted a statistical questionnaire among Egyptian junior (first and second grade) students in the Chinese Department of Cairo University ,Ainshams University ,Misr University For Science And Technology And The International Institute For Languages. By analyzing the questionnaire results, we determined the commonalities between the students' most important writing problems, aiming to reduce the number of errors made by junior Chinese language students in writing Chinese characters and some solutions to these problems are provided. This study analyzed the results of a questionnaire on Chinese character writing errors among junior Chinese language learners in Egypt, analyzed related issues that arise in non-present online teaching, and explored the relationship between the use of multimedia technology and teacher teaching, and how multimedia technology and subject teaching can be better The integration of teaching and learning, and how to stimulate students' creativity and cultivate students' independent learning ability and critical thinking. Hopefully this research can provide some help for Chinese teachers to develop diverse Chinese character teaching methods; and help students better understand the meaning of Chinese characters based on the cultural background of Chinese characters, master the basic strokes, basic structure and writing rules of Chinese characters, and use Modern technology to understand Chinese characters and how to avoid writing errors during the learning process.