Assessment of reflective writing teaching strategy on nursing students' critical thinking skills /
تقييم استراتيجية تدريس الكتابة الانعكاسية على مهارات التفكير الناقد لدى طلاب التمريض
by Mohammad Amin Mahmoud Adel Soliman ; Advisor Dr. Hoda Ezzat, Dr. Mona Mayhob, Prof. Dr. Lamia Mohamed Nabil Ismail.
- 87 + 35 leaves : illustrations ; 30 cm. + CD.
Thesis (M.Sc)-Cairo University, 2024.
Bibliography: pages 79-87.
Background: Critical thinking (CT) is widely regarded as a crucial educational objective across all levels of education, particularly in nursing education. Although various teaching methods that promote CT have been documented in the nursing literature, only a limited number of these strategies have been assessed for evaluating the impact of the reflective writing as a teaching strategy on nursing students' critical thinking skills. The aim of the study was to assess the development of reflective writing teaching strategy on nursing students' critical thinking skills. The research questions: Two questions were formulated as the following: (1) How does the reflective writing teaching strategy affect the nursing students' critical thinking skills and to what extent? And (2) What is the relation between the students’ characteristics and the critical thinking skills? Design: A descriptive correlational design was used. Sample: A purposive sample of 102 students in a selected private nursing faculty in Cairo-Egypt. Tools: Two tools were used in this study. Students' characteristics sheet and the California Critical Thinking Skills Test (CCTST) modified Arabic version (A) were used. The test was given twice before the experience to determine the baseline category of critical thinking skills, and after the experience of the reflective writing teaching strategy. Results: A highly significant statistical difference between the total of nursing students' scores of the modified Arabic version of CCTST before being exposed to the experience and after being exposed to the experience with the p-value of (< 0.001). Also, there was a statistically significant relationship between the problem-solving module scores and the CCTST with a p-value of (0.003*). Conclusion: There was no relation between the demographic characteristics of the students and the CCTST as well as the academic characteristics except for the problem solving. Problem solving can be considered as a prerequisite for enrolment of health promotion and uses of educational technology. The increase in the total CCTST (California Critical Thinking Skills Test) represents a notable and significant improvement. This suggests that there was a major improvement of critical thinking performance, which could indicate a successful intervention or significant individual development. Recommendations: Nursing students need strong critical thinking (CT) skills to make up-to-date knowledge-based decisions regarding nursing management. Further research is necessary to explore the potential of reflective writing as a teaching strategy, which could be incorporated into prerequisite courses to foster critical thinking skills before students enter nursing courses. الخلفية العلمية: يُعتبر التفكير النقدي هدفاً تعليمياً أساسياً في جميع مستويات التعليم، وخاصة في تعليم التمريض. ورغم توثيق العديد من أساليب التدريس التي تعزز التفكير النقدي في الأدبيات التمريضية، فإن عدداً قليلاً فقط من هذه الاستراتيجيات تم تقييمه لقياس تأثير الكتابة التأملية كاستراتيجية تعليمية على مهارات التفكير النقدي لدى طلاب التمريض. هدف هذه الدراسة هو تقييم تأثير استراتيجية الكتابة التأملية على تنمية مهارات التفكير النقدي لدى طلاب التمريض. أسئلة البحث: تم صياغة سؤالين بحثيين على النحو التالي: (1) كيف تؤثر استراتيجية الكتابة التأملية على مهارات التفكير النقدي لدى طلاب التمريض وإلى أي مدى؟ و(2) ما العلاقة بين خصائص الطلاب ومهارات التفكير النقدي؟ الطرق: (التصميم) تم استخدام تصميم وصفي ارتباطي. العينة: عينة عمدية من 102 طالباً في كلية تمريض خاصة مختارة في القاهرة - مصر. الأدوات: تم استخدام أداتين في هذه الدراسة؛ استمارة خصائص الطلاب واختبار كاليفورنيا لمهارات التفكير النقدي (CCTST) النسخة المعدلة بالعربية. تم إجراء الاختبار مرتين قبل التجربة لتحديد فئة مهارات التفكير النقدي الأساسية، وبعد التجربة مع استراتيجية الكتابة التأملية. النتائج: أظهرت النتائج وجود فرق إحصائي ذو دلالة عالية بين إجمالي درجات الطلاب في اختبار CCTST النسخة المعدلة بالعربية قبل التعرض للتجربة وبعدها، حيث كانت قيمة p أقل من (0.001). كما وُجدت علاقة ذات دلالة إحصائية بين درجات الوحدة الخاصة بحل المشكلات ودرجات اختبار CCTST بقيمة p تساوي (0.003*).الخلاصة: لم تكن هناك علاقة بين الخصائص الديموغرافية للطلاب واختبار CCTST وكذلك الخصائص الأكاديمية باستثناء حل المشكلات. يمكن اعتبار حل المشكلات متطلبًا سابقًا للالتحاق بدورات تعزيز الصحة واستخدام التكنولوجيا التعليمية. يمثل الارتفاع في إجمالي درجات CCTST تحسنًا ملحوظًا وكبيرًا، مما يشير إلى وجود تحسين كبير في أداء التفكير النقدي، وهذا قد يدل على نجاح التدخل أو التطور الفردي الكبير.التوصيات: يحتاج طلاب التمريض إلى مهارات تفكير نقدي قوية لاتخاذ قرارات تستند إلى المعرفة المحدثة في إدارة التمريض. هناك حاجة إلى المزيد من الأبحاث لاستكشاف إمكانيات الكتابة التأملية كاستراتيجية تعليمية، والتي يمكن دمجها في الدورات التمهيدية لتعزيز مهارات التفكير النقدي قبل دخول الطلاب إلى دورات التمريض.