TY - BOOK AU - لمياء إبراهيم إسماعيل محمود ، AU - شحاتة سليمان محمد AU - هند إسماعيل إمبابي TI - فاعلية برنامج إرشادى لتنمية التفكير المنطقى لدى الاطفال المتاخرين لغوياً U1 - 371.914 PY - 2024/// KW - الطلاب المعاقون KW - qrmak KW - الاطفال الشواذ KW - تعليم KW - التفكير المنطقى KW - البرنامج الإرشادى KW - الأطفال المتأخرين لغويا N1 - أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.; ببليوجرافيا: صفحات 115-124; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج لتنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين القائم على القياسين القبلى والبعدى ، طبقت على عينة من الأطفال المتأخرين لغوياً فى عمر ما قبل المدرسة من (4-7) أعوام وعددهم (40) طفلا من (الذكور والإناث) تم إختيارهم والتأكد من تجانسهم من حيث العمر الزمنى ومستوى الذكاء والتأخر اللغوى والتقكير المنطقى ، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة, كل منهما (20) طفلاً ، واستخدمت الدراسة مقياس ستانفورد بينيه (الصورة الخامسة) لقياس مستوى الذكاء(إعداد صفوت فرج، 2010), وإختبار اللوتس الألكترونى لقياس مستوى التأخر اللغوى(إعداد محمود عثمان، 2015) ،ومقياس التفكير المنطقى لطفل الروضه (إعداد فوزية النجاحى،2005) لقياس مستوى التفكير المنطقى، وبرنامج إرشادى لتنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً (إعداد الباحثة) وأظهرت النتائج فاعلية البرنامج الإرشادى فى تنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً وتوصى الدراسة بأهمية الاعتماد على البرامج الإرشادية كركيزة هامة فى تنمية التفكير المنطقى لدى الأطفال المتأخرين لغوياً; This study aimed to test the effectiveness of a new program prepared to develop the logical thinking among the normal children suffer from linguistic delay. The studied sample consisted of forty (40) children suffer from linguistic delay included male and female having 4 – 7 years old, divided into two groups (excremental and control). The measurements of logical thinking for the children sample before and after the application of the tested program were done according to the Quasi- experimental method (two groups). The statistical descriptive method was applied using the Stanford Bennie intelligence scale (5th edit) done by Safwat farag 2010. As well as the scale of electronic lotus for language (Mahmoud Osman 2015) was used. Also, the logical thinking test done by Fawzia El-Nagahy (2005) was used to evaluate the logical thinking for the children sample, and finally the new program prepared to develop the logical thinking between the normal children suffer from linguistic delay (prepared by the researcher). The results obtained illustrated that; the logical thinking of children of the experimental group was higher significantly comparing with the control group. So, the new tested program succeeded to develop the logical thinking significantly for the children suffer from linguistic delay. It is recommended that using of tested program and others have the same ability to develop the logical thinking for the normal children suffer from linguistic delay ER -