TY - BOOK AU - ،محمد كمال أحمد عبد الحميد عوضين AU - منال عبدالنعيم محمد طه AU - إبراهيم محمد سعد TI - برنامج إرشادي لتنمية المناعة النفسية وأثره في التمكين النفسي للطلاب الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية U1 - 371.926 PY - 2024/// KW - الطلبة بطيئو التعلم KW - qrmak KW - الطلبة الموهوبون KW - المناعة النفسية KW - التمكين النفسي KW - الموهوبون ذو صعوبات التعلم N1 - أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.; ببليوجرافيا: صفحات 161-171; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدفت الدراسة إلى إعداد برنامج إرشادي لتنمية المناعة النفسية وأثره في التمكين النفسي للطلاب الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية، والتحقق من مدي فاعلية البرنامج الإرشادي ومدي استمراريته واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين الأولى تجريبيّة والثانية ضابطة، وتكوّنت العيّنة الأساسية من (30) طالبًا من بينهم (15) طالبًا في المجموعة التجريبية و(15) طالبًا في المجموعة الضابطة. يتراوح عمرهم الزمني بين (16) و(18) عامًا بمتوسط عمري (16.87)، وانحراف معياري (0.86)، وقد تم تقسيم العيّنة إلى مجموعتين متكافئتين من حيث العمر الزمني، والمستوى الاقتصادي الاجتماعي الثقافي، ومستوى المناعة النفسية والتمكين النفسي، واستخدمت الدراسة عدة أدوات، وهي: مقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي والثقافي (إعداد/ محمد سعفان ودعاء خطاب، 2016)، وبطارية التقدير التشخيصي للصعوبات الأكاديمية (إعداد/فتحى مصطفى الزيات،1999)، ومقياس الكشف عن الموهبة (إعداد الباحث)، ومقياس المناعة النفسية لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية (إعداد الباحث)، ومقياس التمكين النفسي لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية (إعداد الباحث)، والبرنامج الارشادي (إعداد الباحث)، أشارت النتائج أن البرنامج الإرشادي قد ساعد الطلاب على تطوير مهاراتهم في المحافظة على مستوى التمكين النفسي، وتطبيقه في حياتهم الدراسية والشخصية، حيث استخدم محتوى وأنشطة وفنيات متنوعة ومحفزة للطلاب، كما استخدم البرنامج محتوى يتعلق بالمناعة النفسية وأبعاداه، وأهمية تطويرها للموهوبين ذوي صعوبات التعلم، والعوامل المؤثرة فيها، والطرق المساعدة على تحسينها، واستخدام أنشطة تفاعلية وتعاونية، تزود الطلاب بالفرصة للتواصل والتفاعل مع بعضهم البعض، وتبادل الآراء والخبرات، والتعلم من بعضهم البعض، مثل: إجراء جلسات حوارية حول القضايا التي تُهمهم، وإجراء ألعاب دور، وإجراء مشروعات جماعية; The study aimed to develop a counseling program to enhance psychological resilience and its impact on the psychological empowerment of gifted students with learning difficulties in high school. It sought to evaluate the effectiveness and sustainability of the counseling program. The study employed a quasi-experimental design with two groups: an experimental group and a control group. The primary sample consisted of 30 students, with 15 students in the experimental group and 15 in the control group. The students' ages ranged from 16 to 18 years, with a mean age of 16.87 and a standard deviation of 0.86. The sample was divided into two equivalent groups in terms of chronological age, socio-economic and cultural level, psychological resilience, and psychological empowerment. The study used several tools, including the Socio-Economic and Cultural Level Scale (developed by Mohamed Safaan and Doaa Khattab, 2016), the Diagnostic Assessment Battery for Academic Difficulties (developed by Fathi Mostafa Al-Zayat, 1999), the Talent Detection Scale (developed by the researcher), the Psychological Resilience Scale for Gifted Students with Learning Difficulties in High School (developed by the researcher), the Psychological Empowerment Scale for Gifted Students with Learning Difficulties in High School (developed by the researcher), and the counseling program (developed by the researcher). The results indicated that the counseling program helped students develop skills to maintain a level of psychological empowerment and apply it in their academic and personal lives. The program used diverse and motivating content, activities, and techniques for students. It included content related to psychological empowerment, its dimensions, the importance of developing it for gifted students with learning difficulties, the factors influencing it, and ways to improve it. The program also utilized interactive and collaborative activities, providing students with opportunities to communicate and interact with each other, exchange opinions and experiences, and learn from one another. Examples of these activities include conducting dialogue sessions on topics of interest, role-playing games, and group projects ER -