TY - BOOK AU - ،وفاء منتصر الحسيني محمد AU - إيناس السيد محمد ناسة AU - نهى محمود أحمد TI - تنظيم المحتوى (استقرائى/ استنباطى) بالكتاب الإلكترونى القائم على الواقع المعزز وأثره على تنمية المفاهيم العلمية والانخراط فى التعلم U1 - 371.33 PY - 2024/// KW - تكنولوجيا التعليم KW - qrmak KW - الانخراط فى التعلم KW - الكتاب الإلكترونى KW - المفاهيم العلمية N1 - أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.; ببليوجرافيا: صفحات 116-130; صدر أيضًا كقرص مدمج N2 - هدف البحث إلى تنظيم المحتوى (استقرائى_استنباطى) بالكتاب الإلكترونى القائم على الواقع المعزز وأثره على تنمية المفاهيم العلمية والانخراط فى التعلم، استخدمت الباحثة منهج البحث الوصفى التحليلي ومنهج تطوير المنظومات، وتم توظيف أدوات البحث المتمثلة فى مقياس الانخراط، واختبار المفاهيم العلمية. وتكونت العينة من (60) تلميذا بالصف الثانى الإعدادى، تم توزيعهم بطريقة عشوائية إلى مجموعتين مجموعة تجريبية أولى تعتمد على تنظيم المحتوى بالطريقة الاستقرائية، ومجموعة تجريبية الثانية تعتمد على تنظيم المحتوى بطريقة استنباطية، وتم إجراء التجربة وتطبيق الأدوات، وتطبيق أساليب المعالجة الإحصائية، وتوصلت أهم نتائج البحث إلى: تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية الثانية التى تعلمت من خلال كتاب إلكترونى قائم على الواقع المعزز بتنظيم المحتوى الاستنباطى، حيث حققت أفضل نتائج أفضل من المجموعة التجريبية الأولى. يهدف البحث الحالي إلى: هدف البحث الحالى إلى: 1-بناء قائمة معايير تنظيم المحتوى (استقرائى/استنباطى) فى الكتاب الإلكترونى القائم على الواقع المعزز. 2-بناء تصميم تعليمى مناسب لتنظيم المحتوى (استقرائى/استنباطى) فى الكتاب الإلكترونى القائم على الواقع المعزز. 3-قياس أثر تنظيم المحتوى (استقرائى/استنباطى) فى الكتاب الإلكترونى القائم على الواقع المعزز فى تنمية المفاهيم العلمية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية فى مادة العلوم. 4-قياس أثر تنظيم المحتوى (استقرائى/استنباطى) فى الكتاب الإلكترونى القائم على الواقع المعزز لتنمية الانخراط فى التعلم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية فى مادة العلوم. أدوات البحث: أ‌- اختبارالمفاهيم العلمية (إعدادالباحثة). ب‌- مقياسالانخراطفيالتعلم (إعدادالباحثة). عينة البحث: عددها (60) تلميذ , من تلاميذ الدكتور مصطفى كمال حلمى الإعدادية بنين; The research aimed to organize the content (inductive-deductive) in the e-book based on augmented reality and its impact on the development of scientific concepts and engagement in learning. The researcher used the descriptive analytical research approach and the systems development approach. Research tools were employed, namely the engagement scale and testing scientific concepts. The sample consisted of (60) students in the second year of middle school, who were randomly distributed into two groups. The first experimental group relied on organizing the content in an inductive manner. The second experimental group relied on organizing the content in a deductive manner. The experiment was conducted, tools were applied, and statistical processing methods were applied. The most important results of the research reached: superiority The students of the second experimental group, who learned through an e-book based on augmented reality by organizing deductive content, achieved better results than the first experimental group. The current research aims to: The aim of the current research is to: 1- Build a list of standards for organizing content (inductive/deductive) in the e-book based on augmented reality 2- Developing an appropriate educational design to organize the content (inductive/deductive) in the e-book based on augmented reality. 3- Measuring the effect of organizing the content (inductive/deductive) in the e-book based on augmented reality in developing scientific concepts among middle school students in science. 4- Measuring the effect of organizing the content (inductive/deductive) in the e-book based on augmented reality to develop engagement in learning among middle school students in science. Research tools: A- Testing scientific concepts (prepared by the researcher). B- The measure of engagement in learning (prepared by the researcher). Research sample: (60) students, students of Dr. Mustafa Kamal Helmy, preparatory school for boys ER -