التنبؤ بسلوك التنمر من خلال الوظائف التنفيذية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية /
Predicting bullying behavior via executive functions among students with learning disabilities in primary stage /
إعداد الباحث السيد عبد اللطيف السيد الطوخي؛ إشــــــــراف الأستاذة الدكتورة تهاني محمد عثمان منيب، الأستاذة الدكتورة أسماء توفيق مبروك.
- 122 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 108-120.
هدفت الدراسة الحاليه إلى التنبؤ بسلوك التنمر من خلال الوظائف التنفيذية لدى التلاميذ ذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية ، وتكونت عينة الدراسة من (100) تلميذاً وتلميذة تتراوح أعمارهم بين (9-10) سنة، ومتوسط العمر قدرة(9٫9) بانحراف المعياري قدره (0٫48) ويتراوح متوسط الذكاء من (95-105)، واستخدمت الأدوات الآتية : مقياس سلوك التنمر إعداد الباحث, ومقياس الوظائف التنفيذية إعداد الباحث، وتوصلت نتائج الدراسة إلى انه توجد علاقة عكسية ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0٫01) بين سلوك التنمر والوظائف التنفيذية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، ولا توجد فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث في درجة سلوك التنمر لدى التلاميذ ذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية ، وتوجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0٫01) بين الذكور والإناث في درجة الوظائف التنفيذية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية لصالح الاناث، ، وأنه يمكن التنبؤ بسلوك التنمر من خلال الوظائف التنفيذية لدى التلاميذ ذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية. The current study attempted to predict bullying behavior through executive functions among pupils with learning difficulties in the primary stage. The study group consisted of (100) male and female pupils aging between (9-10) years, average age is (9.9) with a standard deviation of (0.48), and the average intelligence ranges from (95 to 105). The study used the following instruments: a bullying behavior scale and executive functions' scale (were prepared by the researcher). The results of the study revealed that there is a statistically significant inverse relationship at the level of significance (0.01) between bullying behavior and executive functions among primary school pupils with learning difficulties. Whereas, there are no statistically significant differences between males and females pupils with learning difficulties in the degree of bullying. In addition, there are statistically significant differences at the significance level (0.01) between males and females pupils with learning difficulties in the degree of executive functions in favor of females. Furthermore, bullying behavior can be predicted through the executive functions of pupils with learning difficulties in the primary stage.