المعلمون ومقاومة التجديد في المدرسة : دراسة حالة لتجربة المدارس القومية /
Teachers and resista nce to innovation in school : A case study of the national schools experience /
إعداد الباحثة سهــــام رأفـــــت سليـــــم؛ إشــــــراف د. دينــا حســـن محمــد عبد الشــافي.
- 188 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 161-182.
تعرف سبل مواجهة مقاومة المعلمين والتجديد داخل المدرسة وذلك من خلال معرفة الأسس النظرية لثقافة المقاومة والتجديد التربوي في التعليم قبل الجامعي والخبرات العالمية في التجديد باستخدام التكنولوجيا في التعليم وطبيعة التجديد التربوي في المدارس بمصر ومقاومة المعلمين للتجديد التربوي في المدارس القومية مع وضع تصور المقترح لمواجهة مقاومة المعلمين للتجديد التربوي بالمدارس القومية ، تتبع هذه الدراسة المنهج الوصفي وهو أسلوب من أساليب التحليل المرتكز على معلومات كافية ودقيقة عن ظاهرة أو موضوع محدد . This involves understanding the theoretical foundations of resistance culture and educational innovation in pre-university education, as well as global experiences with innovation through technology in education. It also encompasses the nature of educational innovation in Egyptian schools and the resistance of teachers to educational innovation in national schools. A proposed approach to address teacher resistance to educational innovation in national schools is also considered. This study follows the descriptive method, which is an analytical approach based on sufficient and accurate information about a specific phenomenon or topic