فعالية برنامج تدريبي باستخدام صحافة الفيديو في تنمية مهارات إنتـاج الرسائـل الإعلاميـة ومستوى التفاعليـة لطلاب الإعلام التربوي /
Ffectiveness of video journalism training program to develop media messages production skills and interactivity level among educational media students /
إعداد هــــــدي عقيـلـي مــــحـــمـــود عقيـلي؛ إشـــــــراف أ.د./ ثـــــــــروت فتحــــي كامــــــل، د./ دعــــاء محـــمد فتح الله راضي.
- 306 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 263-279.
الفصل الأول (الإطار المنهجي للدراسة): يشتمل على مقدمة الدراسة، ومشكلة الدراسة، وأهداف الدراسة، وأهمية الدراسة، والدراسات السابقة، وفروض الدراسة، ومنهجية الدراسة، وأدوات الدراسة، ومتغيرات الدراسة، ومصطلحات الدراسة. الفصل الثاني (الإطار المعرفي للدراسة الصحافة الرقمية وصحافة الفيديو): يتناول هذا الفصل مبحثين هما: المبحث الأول (نشأة الصحافة الرقمية ومفهومها وأنواعها) والمبحث الثاني (صحافة الفيديو Video Journalism) الفصل الثالث (إنتاج الرسائل الإعلامية والتفاعلية الرقمية) يتناول هذا الفصل مبحثين هما: المبحث الأول (التربية الإعلامية الرقمية) والمبحث الثاني (إنتاج الرسائل الإعلامية ومستوى التفاعلية بمنصات وسائل التواصل الاجتماعي) الفصل الرابع (الدراسة التجريبية ونتائجها): يشمل هذا الفصل مبحثين هما: المبحث الأول (التصميم التجريبي للدراسة ويشتمل على الإجراءات المنهجية للدراسة التصميم التعليمي، ووصف لأدوات الدراسة وبنائها وصدقها ثباتها والبناء التجريبي للبرنامج، وإعداد البرنامج التدريبي ومهاراته وأهدافه واستراتيجياته، إعداد المقياسين: مهارات إنتاج الرسائل الإعلامية والتفاعلية، تحديد خصائص عينة الدراسة التجريبية وحجمها، إجراءات تطبيق المقياس، المعاملات الإحصائية المستخدمة في الدراسة - المبحث الثاني (نتائج الدراسة وتفسيرها): يتناول عرض نتائج مقاييس الدراسة وتفسيرها ومناقشتها والخلاصة وأهم النتائج ومقترحات الدراسة وخاتمة ونموذج الدراسة المقترح من الباحثة، ومقترحات الدراسة). 1- Chapter one (The study Methodological framework) It includes the introduction to the study, the problem of the study, the objectives of the study, the importance of the study, previous studies, study assumptions, study methodology, study tools, study variables and study terminology. 2- Chapter Two, This chapter covers two sections as follows The first topic (Cognitive Framework for Study Digital and Video Journalism), This chapter deals with two researchers: First Research (Digital Journalism Genesis, Concept and Types) and Second Research (Video Journalism) Chapter Two (The Reality of Media Education and Adolescent Awareness). 3- Chapter Three (Production of digital media and interactive messages): This chapter deals with two researchers: First Research (Digital Media Education) and Second Research (Production of Media Messages and Interactive Level of Social Media Platforms). 4- Chapter Four (Pilot study and its results): This chapter includes two researchers: the first research (experimental design of the study and includes methodological procedures for the study of educational design, a description of the study tools, their construction and sincerity, the pilot construction of the programme, the preparation of the training programme, its skills, objectives and strategies, and the preparation of the two measurements: Skills of producing information and interactive messages, identifying the characteristics and size of the pilot study sample, procedures for applying the scale, statistical transactions used in the study - research II (results and interpretation of the study): Presentation, interpretation, discussion, summary, main findings, study proposals, conclusion and study model proposed by the researcher, and study
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
الصحافة التكنولوجية
صحافة الفيديو صحافة الموبايل التربية الإعلامية الرقمية