،بسنت احمد محمد عبده محمود

تصميم الإعلان المتحرك كمصدر لتعزيز الجانب الابتكاري بالاستفادة من علم السيميوطيقا : دراسة تجريبية / Animated advertising design as a source to enhance the innovative aspect by leveraging the science of semiotica : Experimental study / بحث مقدم من بسنت احمد محمد عبده محمود؛ تحت إشراف أ.د. مني سعيد المرزوقي، أ.م. د. نرمين حسين صالح. - صفحة237 + 5 ورقات : ورقات مطوية ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 219-234.

الفصل الأول: «التعريف بالبحث» ويشمل الآتي: خلفية البحث، ومشكلته، وفروضه، وأهدافه، وأهميته، وحدوده، ومنهجيته، ومصطلحاته، والدراسات المرتبطة. الفصل الثاني: «تصميم الإعلان المتحرك في ضوء نظريات علم السيميوطيقا» ويتضمن هذا الفصل الإعلان المتحرك من خلال مفهومه وأنواعه والقيم التشكيلية. بالإضافة إلي علم السيميوطيقا وعلاقته بتصميم الإعلان المتحرك. الفصل الثالث: «تعزيز الجانب الابتكاري للمصمم للارتقاء بالقيم الثقافية والحضارية للمواطن المصري» ويتضمن هذا الفصل الجانب الابتكاري في تصميم الإعلان المتحرك والتقنيات الحديثة وتأثيرها على القيم الابتكارية. بالإضافة إلى تأثير الإعلان المتحرك على القيم الحضارية للإنسان المصري عبر العصور والخطة التصميمية للارتقاء بالقيم الحضارية للمواطن المصري مرتكزًا علي علم السيميوطيقا. الفصل الرابع: «التجربة التطبيقية للبحث» وتم إجراء هذه التجربة طبقًا للدراسات التحليلية السابقة والمحاور التي ترتكز عليها وانتهي الفصل بتصميم إعلان متحرك تحت عنوان (حياة كريمة: أشرافه أمل) وقد تناولت فيها موضوع التطور الحضاري في مصر مع عمل جدولًا تحليليًا لأساليب الحركة والمؤثرات الصوتية المصاحبة للإعلان المتحرك.
الفصل الخامس: «النتائج والتوصيات» ويتضمن تمهيد، والنتائج والتوصيات، وقوائم المراجع، والملخصات والمستخلصات العربية والأجنبية Chapter One: "Introduction to the Research" This chapter includes the following: research background, problem statement, hypotheses, objectives, significance, scope, methodology, terminology, and related studies. Chapter Two: "Design of Animated Advertisements in Light of Semiotic Theories" This chapter covers animated advertisements through their concept, types, and formative values. It also addresses semiotics and its relationship to the design of animated advertisements. Chapter Three: "Enhancing the Designer's Creativity to Elevate the Cultural and Civilizational Values of the Egyptian Citizen" This chapter discusses the creative aspect in the design of animated advertisements and the impact of modern technologies on creative values. Additionally, it examines the influence of animated advertisements on the civilizational values of the Egyptian individual across ages and the design plan aimed at elevating these values, based on semiotics. Chapter Four: "Practical Application of the Research" This chapter describes the practical experiment conducted based on previous analytical studies and their key aspects. It concludes with the design of an animated advertisement titled "Dignified Life: Overseeing Hope," which addresses the topic of civilizational development in Egypt. An analytical table was created for movement techniques and accompanying sound effects and their impact on the formative values of the animated advertisement design. Chapter Five: "Results and Recommendations" This chapter includes an introduction, the results and recommendations, lists of references, and Arabic and foreign summaries and abstracts.




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


الاعلانات--تصميم
الاعلان--صور وايضاحات

تصميم الإعلان المتحرك الجانب الابتكاري علم السيميوطيقا

741.67