،نور الهدى عادل توفيق ماضى

برنامج مسرحى رقمى قائم على تقنية الواقع الافتراضى لتنمية الثقافة التكنولوجية لطفل الروضة / Digital theater program based on virtual reality technology to develop the technological culture of the kindergarten child / إعداد نور الهدى عادل توفيق ماضى؛ تحت إشراف ا.م.د/ محمد محمود عطا، ا.م.د/ رانيا وجيه حلمى. - 162 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 130-141.

هدفت الدراسة الحالية إلي قياس فاعلية برنامج مسرحي رقمي قائم علي تقنية الواقع الافتراضي لتنمية الثقافة التكنولوجية لطفل الروضة، اتبعت الدراسة المنهج التجريبي القائم علي القياسين القبلي والبعدي، طبقت علي عينة قوامها (60) من أطفال الروضة بالمستوي الثاني تتراوح أعمارهم بين (5-6) سنوات بمدرستي خضير الخاصة ومدرسة فاطمة الزهراء الإبتدائية، واستخدمت الدراسة استبانة استطلاع رأي لتحديد أهم أبعاد وبنود الثقافة التكنولوجية لتصميم المسرح الرقمي المقدم لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، مقياس ستانفورد-بينيه للذكاء (الصورة الخامسة): (إعداد جال رويد، تعريب وتقنيين محمود أبو النيل، 2011)، مقياس المستوى الاقتصادي الاجتماعي الثقافي للأسرة المصرية (إعداد محمد سعفان، ودعاء خطاب، 2016)، مقياس الثقافة التكنولوجية المصور لطفل الروضة (إعداد الباحثة)، البرنامج المسرحي القائم على تقنية الواقع الافتراضي لتنمية الثقافة التكنولوجية لدي طفل الروضة (إعداد: الباحثة)، وأظهرت نتائج الدراسة فاعلية البرنامج المسرحي الرقمي قائم علي تقنية الواقع الافتراضي علي تنمية الثقافة التكنولوجية لدي طفل الروضة. The current study aimed to measure the effectiveness of a digital theatrical program based on virtual reality technology to develop the technological culture of kindergarten children. The study followed the Quasi experimental method based on pre- and post-measurements. It was applied to a sample of (60) second-level kindergarten children aged between (5-6) years in Khudair Private School and Fatima Al-Zahraa Primary School. The study used an opinion poll questionnaire to determine the most important dimensions and items of technological culture for the design of the digital theater presented to kindergarten children (prepared by the researcher)., the Stanford-Binet Intelligence Scale (fifth picture): (prepared by Gal Royd, Arabized and technical by Mahmoud Abu El-Nil, 2011), the measure of the socio-cultural economic level of the Egyptian family (prepared by Muhammad Saafan and Doaa Khattab, 2016), the illustrated technological culture measure for kindergarten children. (Prepared by the researcher), the theatrical program based on virtual reality technology to develop the technological culture of kindergarten children (Prepared by the researcher) The results of the study showed the effectiveness of the digital theater program based on virtual reality technology on developing the technological culture of kindergarten children.




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


رياض الأطفال

المسرح الرقمي الواقع الافتراضي الثقافة التكنولوجية

372.218