The Exposure of Egyptian Youth to TV Channels’ Social Media Pages and Its Relationship to Their Attitudes Towards the National Strategy for Population and Development /
تعرض الشباب المصرى لصفحات القنوات التليفزيونية على مواقع التواصل الإجتماعى و علاقته بإتجاهاتهم نحو الإستراتيجية الوطنية للتنمية و السكان
By Lobna Ehab Mohamed Seif El Din; Under the Supervision of Prof. Dr. Shaimaa Zoulfakar.
- 215 leaves : illustrations ; 30 cm. + CD.
Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2024.
Bibliography: pages 162-173.
This study investigates the impact of Egyptian youth exposure to TV channels’ social media pages on their awareness, attitudes, and behavioral intentions towards the National Strategy for Population and Development. Examining the mediating role of reasons for exposure, and the moderating roles of source credibility, type of content, educational level, and relationship status. Given the growing prevalence of social media among youth and the different national and development strategies and campaigns launched by the Egyptian government, understanding the role of TV channels’ social media pages in promoting awareness, shaping attitudes, and behavioral intentions towards those campaigns is essential. A quantitative approach was employed in this study, using surveys employing a questionnaire with 425 participants of Egyptian youth aged 18 – 35. The results revealed that exposure to TV channels’ social media pages has a positive impact on Egyptian youth awareness, attitudes, and behavioral intentions towards the National Strategy for Population and Development. With reasons for exposure mediating this relationship, and no moderation effects for source credibility, type of content, and educational level, while relationship status partially moderates but weakness this relationship. The findings suggest that social media platforms and TV channels’ social media pages can be effective tools for reaching, informing, and engaging with youth regarding governmental campaigns and initiatives. This study contributes to the existing body of literature on social media and its impact on awareness, attitudes, and behavioral intentions and offers recommendations for researchers, policymakers, and governmental authorities. تبحث هذه الدراسة في تأثير تعرض الشباب المصري لصفحات القنوات التلفزيونية على وسائل التواصل الإجتماعي على وعيهم، و إتجاهاتهم، و نواياهم السلوكية نحو الإستراتيجية الوطنية للسكان والتنمية. كما تتناول الدور الوسيط لأسباب التعرض، والأدوار المعدلة لكل من مصداقية المصدر، نوع المحتوى، المستوى التعليمي، والحالة الإجتماعية. ونظرًا للإنتشار المتزايد لوسائل التواصل الإجتماعي بين الشباب، وتعدد الإستراتيجيات والمبادرات الوطنية والتنموية التي تطلقها الحكومة المصرية، يصبح من الضروري فهم دور صفحات القنوات التلفزيونية على وسائل التواصل الإجتماعي في تعزيز الوعي، و تشكيل الإتجاهات، و التأثير على النوايا السلوكية تجاه هذه الحملات و المبادرات. استخدمت الدراسة منهجًا كميًا، من خلال استبيان شمل 425 مبحوثًا من الشباب المصري الذين تتراوح أعمارهم بين 18 و35 عامًا. و كشفت النتائج أن التعرض لصفحات القنوات التلفزيونية على وسائل التواصل الإجتماعي له تأثير إيجابي على وعي الشباب المصري، و إتجاهاتهم، ونواياهم السلوكية نحو الإستراتيجية الوطنية للسكان والتنمية. كما تبين أن أسباب التعرض تؤدي دورًا وسيطًا في هذه العلاقة، في حين لم يظهر أي تأثير تعديلي لمصداقية المصدر، أو نوع المحتوى، أو المستوى التعليمي، بينما أظهرت الحالة الإجتماعية تأثيرًا تعديليًا جزئيًا، ولكنها أضعفت هذه العلاقة. تشير النتائج إلى أن منصات التواصل الإجتماعي وصفحات القنوات التلفزيونية على هذه المنصات يمكن أن تكون أدوات فعالة للوصول إلى الشباب، وتوعيتهم، وإشراكهم في الحملات و المبادرات الحكومية. و تساهم هذه الدراسة في إثراء الأدبيات العلمية المتعلقة بوسائل التواصل الإجتماعي و تأثيرها على الوعي و الإتجاهات و النوايا السلوكية، كما تقدم توصيات للباحثين، و صناع القرار، و الجهات الحكومية.
Text in English and abstract in Arabic & English.
Television الراديو والتليفزيون
Exposure to Social Media TV Channels’ Social Media Pages Awareness