أثر برنامج تدريبي في ضوء التعلم القائم على المشكلات في تنمية مهارات التفاوض وإدارة النزاع لدى طلاب الجامعة /
The effect of training program in the view of problem based learning in developing negotiation and conflict management skills for university students /
إعداد الباحثة إيمان حسين محمد أحمد ناصر؛ إشراف أ.د منى حسن السيد بـدوى، أ.د أمانى سعيدة سيد إبراهيم سالم.
- 349 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 mcm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 215-239.
هدفت الدراسة إلى تنمية بعض مهارات التفاوض (التخطيط ، سرد القصة، حل المشكلات، الموائمة ) وإدارة النزاع ( التهيئة، الاستكشاف، الحل بين الشخصى، صنع الاتفاق) من خلال التدريب على برنامج صممته الباحثة فى ضوء التعلم القائم على المشكلات، وتكونت عينة الدراسة من طلاب كلية الحقوق بالفرقة الرابعة (ن=18) بمتوسط عمرى (21.33) وانحراف معيارى (0.594) تم تعيينهم عشوائياً على المجموعتين التجريبية والضابطة، وتمثلت أدوات الدراسة فى (مقياس المواقف المحاكية لمهارات التفاوض وإدارة النزاع، البرنامج التدريبى) من إعداد الباحثة، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن تحسن متوسطات القياس البعدى لمهارات التفاوض وإدارة النزاع لدى طلاب المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة كما أشارت النتائج إلى بقاء تحسن أداء المجموعة فى القياس التتبعى مقارنة بالقياس البعدي لمهارات التفاوض وإدارة النزاع وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتدريب طلاب كلية الحقوق على ممارسة أنشطة خاصة لتنمية مهارات التفاوض وإدارة النزاع قبل سنوات التخرج واللحوق بالحياة المهنية The recent study was devoted to explore the effect of a training program in the view of Problem-Based Learning in developing negotiation skills (planning skills – storytelling skills- problem solving skills – accommodation skills) and conflict management skills (readiness skills- exploration skills- Interpersonal solution skills- deal making skills). The sample consists of (18) students in the fourth grade of the legal studies program in English at the faculty of law, Sadat University with an average of (21.23 ) years and standard deviation of (0.594). It was divided them two groups, the experimental group (9), and control group (9). This study was used training program, negotiation and conflict management scale (by the researcher). The results of the study indicated an improvement in the average post-measurement of negotiation and conflict management skills among the experimental group students compared to the control group. The results also indicated the continuous progress of the group performance in the follow-up measurement compared to the post-measurement of negotiation and conflict management skills. The study recommended the necessity of giving more care for training Faculty of Law Students to practice certain activities to develop negotiation and conflict management skills before graduation and beginning the professional life.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
علم النفس التربوي
التعلم القائم على المشكلات مهارات التفاوض مهارات إدارة النزاع