دور الاتصال الإستراتيجي في توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في إدارة السمعة وتأثيرها على الجمهور. : دراسة تطبيقية مقارنة بين القطاع العام والخاص في الكويت /
The Role of Strategic Communication in Employing Artificial Intelligence Applications in Reputation Management and Its Impact on the Public.
اعداد صلاح الدين رياض الحاتم ؛ اشراف أ.د. محمود يوسف ، د. مسعد صالح .
- 254ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 197-214.
تهدف الدراسة الى التعرف على دور القائمين بالاتصال الإستراتيجي في توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي لإدارة السمعة ومدى تأثيرها على الجمهور في القطاع العام والخاص في دولة الكويت، وقد تم اختيار جامعة الكويت كدراسة تطبيقية على القطاع العام كونها أول جامعة بحثية حكومية في الكويت، بالإضافة الى اختيار شركة OOREDOO كدراسة تطبيقية على القطاع الخاص كونها احدى شركات الاتصالات العالمية وهي ثاني أكبر شركة اتصالات بالكويت. لتحقيق أهداف الرسالة، استخدم الباحث المنهج المسحي التحليلي واعتمد على الاستمارة والمقابلات المتعمقة كأداتين للدراسة، وقد تشكلت عينة الدراسة من عينة متاحة بلغت (400) مفردة، كما تم استخدام العينة العمدية للقائمين على إدارة السمعة من ممارسي الاتصال الإستراتيجي في إدارات العلاقات العامة من خلال المقابلات المتعمقة في جامعة الكويت وشركة OOREDOO للاتصالات. وقد توصلت الدراسة الى عدة نتائج كان أهمها ارتفاع مستوى الوعي والإدراك بالذكاء الاصطناعي عند القائمين بالاتصال الإستراتيجي والجمهور (عينة الدراسة) على حدٍ سواء وأهمية توظيفه في إدارة السمعة الرقمية، لما لها من تأثيرات إيجابية على أداء الأعمال كقدرتها على تطوير مهارات وكفاءات مستخدمي التطبيقات من خلال معرفة احتياجات ورغبات الجمهور للوصول الى الجمهور المستهدف، بالإضافة الى وجود بعض التأثيرات السلبية مثل القلق تجاه سرية البيانات وغياب التشريعات والخوف من أخطار الابتزاز والقرصنة، كذلك وجودة مجموعة من التحديات تعيق توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي والذي يكمن في عدم تقبل الجمهور للاستخدام التطبيقات The study aims to identify the role of strategic communication practitioners in employing artificial intelligence applications to manage reputation and the extent of its impact on the public in both the public and private sectors in the State of Kuwait. The University of Kuwait is selected as an applied study on the public sector; as it is the first government research university in Kuwait, in addition to selecting the OOREDOO company as an applied study on the private sector; as it is one of the global telecommunications companies and the second largest telecommunications company in Kuwait. To achieve the objectives of the thesis, the researcher used the analytical survey method and relied on the questionnaire and in-depth interviews as two tools for the study. The study sample consisted of an available sample of (400) individuals, and the purposive sample was used for those in charge of reputation management from strategic communication practitioners in the public relations departments through in-depth interviews at the University of Kuwait and OOREDOO telecommunications company. The study reached several results, the most important of which were the high level of awareness and perception of artificial intelligence among strategic communication practitioners and the public (the study sample) alike, and the importance of employing it in digital reputation management, as it has positive impacts on business performance, such as its ability to develop the skills and competencies of application users by knowing the needs and desires of the public to reach the target audience. However, there exist some negative impacts such as the concern about data confidentiality, the absence of legislation and the fear of the dangers of blackmail and piracy. Moreover, there are also a set of challenges that hinder the employment of artificial intelligence applications, which lies in the public's non-acceptance of the use of smart applications and the lack of qualified employees who will be capable of dealing with modern technology in organizations.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
العلاقات العامة --الكويت الذكاء الاصطناعى
الاتصال الإستراتيجي تطبيقات الذكاء الاصطناعي إدارة السمعة الرقمية